KRAN utbildar erfarenhetsexperter

01.03.2016 kl. 13:13
Stödgrupp för närstående till missbrukare, en utbildning för erfarenhetsexperter, motiverande samtal för att bli fri från missbruk. Det är några exempel på hur KRAN arbetar inom missbrukarvård och drogförebyggande. Studieförbundet presenterar stolt sin medlem KRAN!

Vad är KRAN, verksamhetsledare Mette Strauss?

Vi är ett centralförbund för den svenskspråkiga kristna missbrukarvården i Finland. Namnet kommer från orden Kristliga blåbandsförbundet för Rehabiliteringsarbete bland Alkohol- och Narkotikamissbrukare i Svenskfinland. Vi försöker aktivera medlemmarna både i det drogförbyggande arbetet och i arbetet för dem som redan missbrukar.

Hur ser organisationen ut?

Vi har ungefär 50 medlemmar: de flesta svenskspråkiga församlingarna, frikyrkliga församlingar, olika organisationer som bland annat erbjuder stödboende och också privatpersoner. Vår största organisationsmedlem är Samaria med säte i Borgå. KRAN grundades på initiativ av Borgå stift och Församlingsförbundet.

Vad gör ni?

Just nu pågår en utbildning för erfarenhetsexperter inom mental- och missbrukarvården. Det är den tredje utbildningen inom detta område, på svenska i Finland, som vi stolt håller i trådarna för. En erfarenhetsexpert är en person som deltagit i denna utbildning och som har egen erfarenhet av missbruk och/eller psykisk ohälsa, antingen genom att själv ha haft problem, återhämtat sig, använt sig av olika tjänster, eller i egenskap av närstående.

Vi är med i många olika nätverk och samarbetar med olika aktörer, bland annat med EHYT, som är en stor organisation inom det drogförebyggande arbetet i Finland, och ”Föreningarnas nätverk för förebyggande rusmedelsarbete” (Järjestöjen EPT-verkosto). Vi har igen planerat en svenskspråkig session till ”Rusmedelsdagarna” som ordnas i maj i Helsingfors. Sessionens tema är: ”Vårdhundar – en möjlighet inom missbrukarvården?”. I sessionen deltar vårdhunden Molly!

Vad annat är aktuellt?

Vi har en stödgrupp för närstående till missbrukare, och intressebevakning gällande till exempel den nya alkohollagen är på tapeten. Vi jobbar för att få ner promillegränsen för rattfylleri i Finland på samma nivå som våra grannländer Sverige, Norge och Estland, dvs. 0,2 promille. Vi har nyligen fått besked om finansiering från Helsingfors stad för att erbjuda motiverande samtal för att bli fri från missbruk, det är en nyhet. En annan nyhet är att vi från mitten av mars får en ny koordinator, Carl Lindgren, som kommer att skapa en mötesplats för svenskspråkiga arbetssökande i våra utrymmen och utveckla nya tjänster för närstående till missbrukare. Det ser vi fram emot!

Vilka är era största utmaningar?

Det växande missbrukarproblemet, speciellt cannabismissbruket bland unga. Både arbetet inom det drogförebyggande och missbrukarvården på svenska borde utvecklas. Det finns olika vårdformer och olika personer har olika behov, så det finns mycket jobb. I tiderna har KRAN varit med och grundat Pixnekliniken och drömmen är att kunna grunda en liten, familjär enhet i södra Finland, som erbjuder alternativa vårdformer speciellt för unga missbrukare.

Hur ser er ekonomi ut?

Vår huvudfinansiär är RAY, men vi strävar efter att bredda vår finansieringsbas. Vår ekonomi är god, och till exempel erfarenhetsexpertutbildningen har fått stöd från två stiftelser.

Fördomar om er organisation?

Kanske det att en del tror att man måste vara kristen för att få delta i vår verksamhet. Man får delta i vår verksamhet oberoende av religionstillhörighet, men vi jobbar utgående från kristna värderingar.

Vad är ni extra stolta över?

I början av 2000-talet var KRAN med och grundade dagcentret Hyddan i Nykarleby. Syftet med Hyddan är att hjälpa missbrukare, utslagna, sjuka och ensamma till ett bättre liv.

om KRAN, om aktuellt inom KRAN och en erfarenhetsexperts berättelse.

Årtal

1982 grundades KRAN

2001 var KRAN med och grundade dagcentret Hyddan i Nykarleby

2015 startade KRAN både en stödgrupp för närstående till missbrukare i Helsingfors och drog igång en svenskspråkig erfarenhetsexpertutbildning

Siffror

80 procent av den cannabis som används i vårt land odlas här i Finland och det är en drog som man inte får underskatta, påpekar KRAN r.f. som arbetar både drogförebyggande och med att stöda dem som redan missbrukar och deras närstående.

600 personer nåddes av KRAN:s verksamhet under år 2015

KRAN:s verksamhetsledare Mette Strauss i kansliet på G18 i Helsingfors.

68990_t.jpg

”Nätverksträffar tar lite av arbetstiden men ger mycket av inspiration”

INGÅNGEN. En viktig del av vår verksamhet är nätverk. Vi erbjuder anställda inom de finlandssvenska förbunden möjlighet till erfarenhetsutbyte och referensstöd genom nätverk. Verksamhetsledare Mari Pennanen funderar på effekterna av nätverkandet.Läs mera »
03.05.2019 kl. 10:52