Folkdansringen lyfter fram folkdansen

02.03.2016 kl. 13:28
Folkdans och sånglekar intresserar många, samtidigt som det är svårt att få nya dansare. Finlands svenska folkdansring utbildar instruktörer, ger ut material och ordnar folkdansstämmor.

- Den här sommaren skickar vi våra instruktörer för att leda folkdans på andras läger, förutom på våra egna läger, berättar Katja Nummelin-Sailakari, verksamhetsledare på Finlands Svenska Folkdansring.

Senaste år var det svårt att få deltagare till sommarlägren och Folkdansringen har därför bestämt sig för att i år testa på en ny modell att nå ut till barn och unga med folkdans. I tillägg till de egna lägren med mycket folkdans erbjuds folkdans också på några andra läger, i samarbete med andra lägerarrangörer.

- Finlands Svenska Folkdansring finns för att upprätthålla gamla traditioner som hör till vår kultur. Folkdans, sånglekar, gamla lekar och användningen av folkdräkter, berättar Katja.

Den viktigaste verksamheten är att utbilda instruktörer, som i folkdanslagen runt om i Svenskfinland kan lära ut folkdanser. På en kurs i augusti lärs följande sommars danser ut, så att alla under vintern kan öva och på sommarens folkdansstämma kan danserna. Folkdansstämman ordnas varje år. Vart tredje år är det nordiska folkdansstämmor.

En annan viktig del av verksamheten är att ge ut material kring folkdans och danstraditioner.

Verksamheten leds av verksamhetsledaren som arbetar deltid och en riksinstruktör på deltid. Kansliet finns i Helsingfors, tillsammans med Föreningen Brage som man hyr utrymme av. Centralstyrelsen består av medlemmar från förbundets sex olika distrikt. Medlemsantalet ligger på 750.

- En utmaning för oss är att få nya dansare med i verksamheten. Många är intresserade av att lära sig dansa folkdans och dansar i ett folkdanslag, men alla blir inte medlemmar hos oss. Till exempel personer som dansar i ett folkdanslag via arbis och också deltar i folkdansstämmor blir kanske inte medlem hos oss, medan de som dansar i en förening lättare blir det, säger Katja.

Folkdansen är populär och också olika danslekar:

- Vi får frågor när någon vill lära sig sånglekar till midsommarfesten eller liknande, berättar Katja.

Folkdansringen ordnar regelbundet kurser både för unga och för vuxna. Sånglekar har också visat sig vara ett sätt att få kontakt med personer som tappat minnet.

- Då man sjunger de sånger som någon sjungit som barn så kan personen plötsligt börja sjunga med, berättar Katja.

Läs mer om Folkdansringen, deras publikationer, vilka kurser som ordnas och om sommarens folkdansstämma i Grankulla.

Årtal

1931 grundades Finlands Svenska Folkdansring, eftersom det via nordiskt samarbete bestämts att en dansstämma skulle ordnas i Finland och då behövdes folkdansringen.

1932 ordnade Finlands Svenska Folkdansring den första dansstämman i Finland.

1982 ordnades den första barn- och ungdomsstämman av Finlands Svenska Folkdansring.

Siffror

12 personer deltog i en årslång utbildning för folkdansinstruktörer som Finlands Svenska Folkdansring ordnade tillsammans med Novia.

800 exemplar trycks det upp av varje nummer av tidningen Folkdansaren, som Finlands Svenska Folkdansring ger ut i sex nummer per år.

45 grupper runt om i Svenskfinland dansar regelbundet folkdans.

Verksamhetsledare Katja Nummelin-Sailakari på Finlands Svenska Folkdansring.

73742_t.jpg

Folkdansen har flyttat till nätet i coronatider

PÅ BORDET. Att dansa folkdans utan närkontakt är en omöjlighet. Mycket av vårens planerade verksamhet har därför skjutits fram, men även Finlands Svenska Folkdansring har utvecklas verksamhet på nätet, skriver verksamhetsledare Katja-Sailakari.Läs mera »
02.06.2020 kl. 14:20