Stöd och information för diabetessjuka

19.01.2017 kl. 08:07
För den som får diagnosen diabetes väntar en omvälvande tid där kost- och levnadsvanor måste anpassas. Föreningen Mellersta Nylands Diabetesförening Mendi finns till för att stödja.

- Det kan ta upp till två år innan du helt förstår vad det innebär att leva med diabetes, berättar föreningens sekreterare Carina Källström.

- Det kan kännas väldigt svårt när man får beskedet och det kan kännas som om man måste lämna bort saker som kakor och kalas och att man inte får äta något gott. Men när du väl lärt dig leva med din diabetes är det inte så svårt.

Mendis verksamhet sträcker sig från Sibbo i öst till Kyrkslätt i väst. Föreningens syfte är att informera om diabetes och diabetesvård samt stödja medlemmarna i egenvården. Till verksamheten hör träffar och motionstillfällen där föreningen ordnar gymnastik i konditionssal samt vattengymnastik för sina medlemmar. Ibland ordnas också matlagningskurser och teaterutfärder. Informationen går ut till medlemmarna både via nyhetsbrev och föreningens tidning.

- Medlemmarna vill gärna ha kamratstöd och någon att fråga om råd. Diabetes är din egen individuella sjukdom och beter sig aldrig helt lika hos två personer, berättar Carina.

Carina konstaterar också att attityderna kring diabetes inte alltid är vad de borde vara. Ett exempel är att det kan finnas läkare som skuldbelägger någon som drabbats av typ 2-diabetes, som är starkt ärftligt och ofta har en genetisk förklaring.

Mendi är medlemmar i Diabetesförbundet i Finland. Föreningen samarbetar också med Folkhälsan, som ordnar rehabiliteringskurser för diabetessjuka. Via dessa kurser kommer många i kontakt med Mendi och blir medlemmar.

Läs mer om föreningen Mendi.

Årtal

2003 grundades Mendi, Mellersta Nylands Diabetesförening