Slöjdfestival på Östersjön

24.01.2017 kl. 07:15
I slutet av januari lämnar ett fartyg fullt med hantverkare Vasa hamn med kurs mot Umeå. Det är föreningen Österbottens hantverk som arrangerar slöjdfestival där både finländska och svenska hantverkare medverkar.

Hantverksföreningen Österbottens hantverk har funnits i över hundra år och agerar för att stödja och befrämja hantverkskulturen i regionen. Nu ska hantverket flytta ombord på Wasaline.

- Det här är en stor satsning för oss. Vi ska fylla hela båten med slöjdworkshops och räknar med cirka 250 deltagare, berättar verksamhetsledare Malin Wälitalo-Palo.

På programmet finns workshops inom bland annat himmeli (geometrisk halmslöjd), stickning, programmering och 3D-utksrift samt föreläsningar och filmvisning. Slöjdfestivalen inkluderar också landstigning i Umeå och besök till det konstnärliga campuset vid Umeås designhögskola.

Föreningens ordinarie verksamhet kretsar kring hantverksbutiken Loftet i Vasa, som i över 30 år sålt hantverksprodukter. I huset finns både butik och caféet Konsulinnans kafferum.

- Vi jobbar med ca 200 olika hantverksföretag, berättar Malin. Butiken och restaurangen är ett eget bolag, Loftet Ab, som ägs helt och hållet av föreningen.

Medan Loftet Ab drivs affärsmässigt ägnar sig föreningen åt traditionell verksamhet som kurser, utställningar och olika evenemang.

- Som hantverksföretagare behöver man stöd från varandra, konstaterar Malin.

Utställningsverksamheten är viktig för föreningen, och med utställningarna vill man både inspirera och vidga allmänhetens bild av hemslöjd och konsthantverk. Hantverk är också tema för olika evenemang, kurser och seminarier som ordnas. Dessutom är ett Leader-finansierat projekt på gång som ska hjälpa hantverkare med branding och utveckling av sina produkter.

Läs mer om Österbottens hantverk.

Årtal

1913 grundades föreningen Österbottens hantverk.

2001 blev butiken Loftet en del av den landsomfattande Taito Shop-kedjan.

2002 grundades Konsulinnans kafferum i huset

Siffror

280 medlemmar har Österbottens hantverk.