Personlig profilering i sociala medier

02.10.2017 kl. 11:00
PÅ TAPETEN: Hur kan en organisations profil och rykte stärkas av nyckelpersoners aktivitet i digitala kanaler? Konsult Tom Westerén gav råd på vägen åt ett gäng verksamhetsledare.

Text och bild: Miina Söderholm

Hur kan en organisations profil och rykte stärkas av nyckelpersoners aktivitet i digitala kanaler? Sociala medier är idag en möjlighet att kommunicera effektiv. För att till fullo dra nytta av sociala medier, räcker det inte med att bara uppdatera och lägga ut bilder, det krävs mera än så.

Största delen av dagens kommunikation sker via sociala medier. Fastän sociala medier också är ett relativt nytt fenomen, så har det redan hunnit ske förändringar också i användningen av olika kanaler. Tom Westerén, konsult med personlig profilering som sitt specialområde, påpekar att tidigare var det organisationer som låg i fokus, och idag är det människor.

- Personlighet och känslor spelar allt större roll i dagens sociala media-värld. Och det är precis detta som personlig profilering går ut på: att hitta ett personligt sätt att kommunicera på sociala medier. Det finns inte ett rätt sätt, utan det gäller att hitta just det som passar dig, och det varierar från person till person, säger Westerén.

Ett tips han ger är att utgå från oss själva som personer, och sedan lyfta fram information från  den organisation vi jobbar på ett personligt sätt.

- Det gäller att vara engagerande och aktiv, och att tillföra något nytt, inte bara upprepa organisationens budskap, säger Westerén.

Han tar upp det han kallar ”papegojeffekten”, det vill säga att man bara upprepar informationen utan någon personlig touch. Det är varekn motiverande eller trovärdigt. Westerén påpekar att sociala medier inte bara skall användas som en distributionskanal. För att framgångsrikt använda sig av sociala medier skall var och ens personliga sida också komma fram.

- Vi är alla olika, och har olika personligheter, därför passar inte heller samma stil och roll på sociala medier alla. Man ska inte ta på sig en roll på sociala medier som inte är en själv och som man inte trivs med. Genom att vara äkta och föra fram sitt ärende på ett sätt man känner sig bekväm med kommer man långt, säger Westerén.

Man kan kommunicera på flera olika sätt på sociala medier, vissa sätt fungerar bättre och vissa sämre. Enligt Westerén  väger det man gjort tyngre än det man säger att man ska göra, det vill säga inlägg där man till exempel berättar om saker organisationen gjort och inte bara saker man vad man anser att är viktigt.

Westerén tar också upp balansen mellan den personliga och professionella profilen. Genom att komma med ett eget tankesätt, egen åsikt eller kommentar då man till exempel genom sin personliga profil berättar om sin organisations verksamhet får man in den personliga aspekten.

- Detta är något man lär sig med tiden, det är frågan om en ”evolution, inte revolution”, påpekar Westerén, och tillägger att alla själva väljer hur mycket tid man använder på sociala medier och sin personliga profil.

Han poängterar ändå att det lönar sig att regelbundet avsätta tid för sociala medier. Tom Westerén inledde kring temat personlig profilering för verksamhetsledarnätverket i september 2017 och tog upp exempel på hur verksamhetsledare kan stärka sitt eget personliga varumärke och samtidigt lyfta fram förbundet eller organisationen man jobbar för.

 

Miina Söderholm är praktikant på Svenska studieförbundet.

73795_t.jpg

De finlandssvenska förbundens röster

INGÅNGEN. Jag stänger mötet på skärmen, andas djupt och börjar fundera. Var jag tillräckligt tydlig, fick jag fram mitt budskap och hur togs det emot? För många inom förbunden är det vardag att delta i olika höranden, då påverkansarbete är en av grundstenarna inom verksamheten.Läs mera »
04.06.2020 kl. 08:26
73742_t.jpg

Folkdansen har flyttat till nätet i coronatider

PÅ BORDET. Att dansa folkdans utan närkontakt är en omöjlighet. Mycket av vårens planerade verksamhet har därför skjutits fram, men även Finlands Svenska Folkdansring har utvecklas verksamhet på nätet, skriver verksamhetsledare Katja-Sailakari.Läs mera »
02.06.2020 kl. 14:20
73716_t.jpg

Nytt nätverk för förbundens påverkare

Förbundsarenan har startat ett nytt nätverk kring intressebevakning och påverkansarbete. På den första träffen diskuterades bland annat hur vi tillsammans bättre kunde synliggöra tredje sektorns roll. Erfarenhetsutbyte och kommunikation är de första stegen mot mer samarbete.Läs mera »
29.05.2020 kl. 10:08
73568_t.jpg

Mentorer värdefulla som stöd för nyblivna ordförande

Mentorix 2019-2020 erbjöd förtroendevalda inom förbunden möjlighet att med hjälp av en mentor utvecklas i sitt uppdrag. Betydelsen av att ha en mentor visade sig enligt utvärderingen vara stor speciellt för personer som var nya på sin post.Läs mera »
15.05.2020 kl. 09:56
73537_t.jpg

Ökat medlemsantal och social gemenskap ger Svenska pensionärsförbundet titeln Årets förbund

Svenska pensionärsförbundet har utsetts till Årets förbund 2020. Förbundet har under 2019 genom långsiktigt arbete och en framgångsrik medlemskampanj rekryterat ett stort antal nya medlemmar. Se videon från utdelningstillfället!Läs mera »
13.05.2020 kl. 07:43
73413_t.jpg

Vill du utvecklas i ditt arbete med hjälp av en mentor?

Att vara anställd inom förbundsvärlden kan vara både underbart och givande, men också krävande och utmanande. Nu inleds Mentorix 2020-2021, där förbundsanställda har möjlighet att få en mentor som stöd i arbetet. Erfarenheter från tidigare mentorskapsprogram visar att Förbundsarenans medlemsorganisationer har mycket erfarenheter att dela med sig av.Läs mera »
04.05.2020 kl. 12:25
73336_t.jpg

För en sjukskötare finns det inga genvägar

PÅ BORDET. WHO utsåg år 2020 till Sjukskötarens och Barnmorskans år - vilken glädje! Sjuksköterskeföreningen i Finland (SFF) planerade att belysa vårdarens viktiga roll i samhället och vårdarens betydelse för den allmänna hälso- och sjukvården. Men plötsligt står vi i rampljuset i ett aldrig tidigare skådat scenario.Läs mera »
27.04.2020 kl. 08:12
73335_t.jpg

Samarbeta inom kursverksamheten

INGÅNGEN. Då många kurser och utbildningar för tillfället är inhiberade eller framskjutna gäller det nu att vara proaktiv. För tro det eller ej, det kommer en tid efter corona och då lönar det sig att ha verksamhetslösningar som inte är allt för ekonomiskt betungande.Läs mera »
27.04.2020 kl. 07:59
73277_t.jpg

Förbundsekonomernas fem tips för distansarbete i coronatider

Plötsligt jobbar många i förbundsvärlden på distans. Vissa är vana och har redan jobbat hemifrån tidigare, men för andra är det ganska nytt. På senaste nätverksträffen delade förbundsekonomerna med sig av sina bästa tips för distansarbete i coronatider.Läs mera »
22.04.2020 kl. 11:16