Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

22.05.2019 kl. 10:11
ARTIKEL. Nedåtgående medlemssiffror är vardag inom många finlandssvenska förbund. Svenska pensionärsförbundet och Svensk Ungdom hör till dem som trotsar trenden och istället höjer sitt medlemsantal. De avslöjar hur de gjort.

Text: Rebecka Svedberg
Foto: Arkivbild/Joanna Lindén-Montes

Många av Svenska studieförbundets medlemsorganisationer tampas idag med ett sjunkande medlemsantal. Det har blivit allt svårare att få folk att engagera sig och att värva nya medlemmar till förbunden är ingen lätt uppgift. Vad ska man då göra om man trots det ändå vill försöka få medlemsantalet att stiga?

Svensk Ungdom är ett förbund som vet svaret på frågan. På bara tre år har SU lyckats ökat sitt medlemsantal med 1000 nya medlemmar. I januari 2016 hade förbundet 1 750 medlemmar och idag kan förbundet stoltsera med 2 750 medlemmar. Frida Sigfrids, SU:s nya förbundsordförande, berättar att mycket handlar om synlighet.

- Vi förväntar oss inte att medlemmarna ska komma till oss utan vi ska finnas där unga finns. SU är bland annat med på stora evenemang för att berätta om vad vi gör. Vi tycker att det har fungerat bra, vilket man även ser i det stigande medlemsantalet, säger Frida.

Att locka till sig folk på evenemang behöver inte heller vara en självklarhet. Frida berättar att SU ibland exempelvis lockar till sig unga genom att försöka engagera dem med en tävling. Tävlingen kan handla om att ställa en politisk fråga där unga får komma fram och rösta. Många unga kommer även självmant fram och pratar.

- Många vill höra vad SU tycker och vi svarar genom att ge tid åt dem som kommer fram och vill fråga. Jag tror också att det politiska klimatet påverkar, säger Frida.

Kampanj

Att införa en kampanj kan vara ett annat sätt att värva medlemmar. Hur detta går till vet Patrick Ragnäs som är Svenska pensionärsförbundets ombudsman i Österbotten. Patrick håller som bäst i trådarna för en medlemsrekryteringskampanj i Österbotten där alla 26 föreningar är med.

Kampanjen uppstod nästan av en slump då man skämtade om att få upp medlemsantalet över 10 000 medlemmar från det dåvarande 9 000 medlemmar. För att uppnå detta föreslog Patrick att man skulle dra igång en kampanj, vilket han sedan gjorde.

- Vi har nu en systematisk kampanj som pågår hela året. En målsättning är att öka medlemsantalet men huvudsaken är att värva nya medlemmar till föreningarna. Vi har ingen gemensam kampanj för hela förbundet utan alla föreningar har en egen kampanj.

(Patrick Ragnäs, foto Astrid Lindroos)

Orsaken till att alla föreningar har en egen kampanj beror på att alla föreningar är olika och det är svårt att ha en kampanj om skulle vara bra för alla föreningar. Varje förening har en egen strategi där tre saker framkommer: Kampanjens mål, tillvägagångssätt och kampanjens tidtabell. Detta möjliggör att alla föreningar själva får välja hur de går tillväga.

- Man kan ordna en intern medlemsrekrytering med ett ordentligt pris, exempelvis en resecheck. Många föreningar har även gått inför att skicka ut medlemsbrev där man berättar om förbundet och såldes skapar en känsla av att de behöver föreningen. Sedan ringer föreningen upp dom om ungefär två veckor. Därtill är även personlig kontakt, dörrknackning och att visa sig på exempelvis jippon och sommartorg, bra sätt att nå ut till potentiella medlemmar.

Hittills har kampanjen visat mycket bra resultat.

- Den färskaste statistiken visar att hela förbundet har en nettoökning med 420 medlemmar sen årsskiftet, varav 394 kommer från Österbotten, berättar Patrick.

Svenska pensionärsförbundet har precis som Svensk Ungdom ökat sitt medlemsantal de senaste åren. Idag har förbundet 20 588 medlemmar men ännu 2013 låg medlemsantalet på 18 967. 20 000-strecket uppnåddes 2018.

Förändrat engagemang

Att få folk att engagera sig är svårt, det bekräftar både Frida och Patrick. Bägge två berättar att folk gärna blir medlemmar men att engagemanget sedan stannar där.

- Det är nog ett litet dilemma att få flera aktiva medlemmar. ”Jag kan nog komma med men jag gör sen ingenting” är något som man ofta får höra, berättar Patrick.

(Frida Sigfrids)

Frida berättar att Svensk Ungdom har stött på liknande problem men att många unga ändå känner att de vill stöda förbundet och därför är medlemmar.

- Unga vill inte engagera sig. Det finns en stor press på att bli klar med studierna och då blir det inte någon tid kvar att engagera sig. Av våra medlemmar är det ganska få som är ordentligt aktiva, de är mera som stöd till förbundet. Många unga känner ändå att de vill påverka samhällsklimatet och kämpa emot populism, genom att engagera sig i olika politiska frågor, så som klimat och studiestöd, säger Frida.

Tips

Hur ska man då gå tillväga om man vill börja försöka värva nya medlemmar? Patrick och Frida bjuder på sina bästa tips till förbunden.

- Det är viktigt att ha synlig verksamhet. Se till så att alla vet att ni finns. Det lönar sig även att ha bra verksamhet så att de som deltar på något sedan med goda ord berättar vidare om förbundet så att ordet sprids. Det är också bra att representera förbundet på olika ställen och då även samtidigt visa på sociala medier att man är någonstans. Ett annat knep är att berätta åt andra att man är aktiv inom Svensk Ungdom, säger Frida.

Planering och att ha rätt inställning är två andra viktiga saker då man börjar fundera på att värva nya medlemmar.

- Knepet är att sätta sig ner och fundera vad man vill uppnå för att sedan strukturera och organisera jobbet. Det lönar sig att ha en klar plan och hur man vill uppnå målet. Att gå systematiskt tillväga är A och O. Det är bara att kavla upp armarna och inte ge upp fast det är tungt. Alla kan få nya medlemmar om man sätter sig ner och jobbar. Vi har bevis på att det lönar sig, säger Patrick.

89768_t.jpg

Frivilligverksamhet värd över tre miljarder är hotad

NYHET. Frivilligverksamheten kan inte tas för given. Förbundsarenan kräver tillsammans med Medborgararenan och många andra att staten tar ansvar för stöd till frivilligarbete.Läs mera »
igår kl. 12:51
89734_t.jpg

Årets förbund 2024 - Norr om Stan har fått unga intresserade av föreningsliv

NYHET. Föreningen Norr om Stan har lyckats få unga att hitta till civilsamhällets verksamhet. Genom GLU – Gruppledarutbildning för unga, som utvecklats i samarbete med många andra organisationer, har Norr om Stan lyckats nå en målgrupp som har stor betydelse för civilsamhällets framtid i en tid där vi aktivt behöver värna om demokratin. Läs mera »
17.04.2024 kl. 12:47
89584_t.jpg

Alla ungdomar borde få ha en orsak att åka Svenskfinland runt

INGÅNGEN. Civilsamhället har många betydelser, men den här gången tänkte jag lyfta fram betydelsen av att som ung få möjligheten och en orsak till att åka omkring i Svenskfinland.Läs mera »
02.04.2024 kl. 12:13
89579_t.jpg

Djupdykning som ny ekonomichef

BLOGG. Att vara ansvarig för ekonomin i en växande förening är både spännande och utmanande. Anna Voutilainen skriver i bloggen om hur hon tar AI till hjälp i arbetet. Läs mera »
02.04.2024 kl. 07:55
89498_t.jpg

Nyfiken på erfarenhetsutbyte med en finsk kollega?

NYHET. Vill du knyta kontakter över språkgränserna och bredda ditt nätverk? Eller är du nyfiken på hur arbetet inom en finsk civilsamhällesorganisation ser ut? Då är Förbundsarenans Järjestöhopping-samverkansmodell just för dig!Läs mera »
25.03.2024 kl. 14:04
89329_t.jpg

Arbetsvälmående – nyckeln till en engagerad personal

ARTIKEL Hur mår du på jobbet? Hur mår övriga medarbetar? Och vad är det som påverkar hur ni mår? Här kan du läsa om hur några ledare ser på arbetsvälmående och sin roll i att skapa en fungerande arbetsgemenskap.Läs mera »
11.03.2024 kl. 14:10
89286_t.jpg

Studio Dim utformar kampanjen Framtidsgåvan

ARTIKEL. Studio Dim är en design- och kommunikationsbyrå med en vision om att tillgängliggöra gott digitalt stöd för ideella initiativ. Tillsammans med Förbundsarenan har de utvecklat kampanjen Framtidsgåvan. Tillgänglighet och trovärdighet är avgörande när det gäller att sprida kunskap, menar Henrietta Andersson som tillsammans med Ida Dimic driver Studio Dim.Läs mera »
07.03.2024 kl. 09:39
89244_t.jpg

Att lyfta varandra till framgångar?

BLOGG. Varför är det inte fler organisationer som lyfter varandras verksamheter, initiativ och projekt? Robert Nilsson funderar i bloggen om det handlar om brist på tid eller en oro för att förlora uppmärksamhet för den egna verksamheten.Läs mera »
04.03.2024 kl. 15:39
89199_t.jpg

Civilsamhället, tredje sektorn eller ideell sektor?

INGÅNGEN. Begrepp och ord. Ibland känns det komplicerat och när man lärt sig det senaste dyker det upp nya termer. Nu verkar fler på engelska använda CSO där man tidigare använde NGO.Läs mera »
29.02.2024 kl. 12:29