Kursplanering – från idé till verklighet

06.09.2019 kl. 11:28
ARTIKEL. Kurser och utbildningar är en väsentlig del av många förbunds verksamhet. Trots att kursinnehållet varierar stort är det mycket gällande kursadministrationen som är väldigt lika och fungerade rutiner krävs för aktuella och intressanta kurser.

Text och foto: Julia Hemgård 

Kursadministration kräver en hel del organisering och koordinering och för att resultatet ska vara lyckat bör även planeringen vara det. Hanna Grönholm, utbildningsplanerare vid Västra Nylands folkhögskola, delar med sig av sina erfarenheter inom kursadministration under Studieförbundets nätverksträff för kurs- och utbildningsplanerare. Hanna poängterar bland annat vikten av ett utförligt förarbete och att alltid ha ett tydligt syfte med kursen.  

- Är målsättningarna och avsikten med kursen klara och tydliga för samtliga parter, de som ordnar kusen, de som deltar i kusen och de som undervisar under kursen, är sannolikheten också större att resultatet är lyckat, förklarar Hanna, och betonar vikten av en bra och utförlig kursbeskrivning. 

Västra Nylands folkhögskola är en finlandssvensk folkhögskola som ordnar både längre och kortare utbildningsprogram för personer i alla åldrar. Hanna har lång erfarenhet av att ordna kurser inom fria bildningen och har arbetat på Västra Nylands folkhögskola i nästan 20 år.  

Finlands Svenska Scouters programkoordinator Gunilla Edelmann ger under träffen konkreta tips på hur man kan underlätta kursplanering med hjälp av checklistor och tydliga arbetsstrukturer.  

- En tydlig checklista över hela kursplaneringsprocessen rekommenderas. Även om man själv är van vid arbetsstrukturerna blir systemet väldigt sårbart om informationen inte finns nedskriven. Dessutom skadar det aldrig att dubbelkolla, försäkrar Gunilla. 

Finlands Svenska Scouter ordnar 40–50 kurser och utbildningar per år. Många är regelbundet återkommande och innehållet är långt färdigt planerat, så för de frivilliga som sedan leder kurser och utbildar handlar det främst om att sköta det praktiska och att följa kursplanen då de utbildar.  

Samarbete är viktigt 

Då det gäller marknadsföring och kommunikation menar både Gunilla och Hanna att mycket av kursverksamhetens marknadsföring kan och ska ske via sociala medier, även om det naturligtvis beror på målgruppen. Samtidigt uppmanar de till att involvera samarbetspartners och fram för allt kursledare i marknadsföringsprocessen. 

- Aktivera kursledaren eller läraren. Be dem sprida information i sina nätverk. En aktiv kursledare signalerar engagemang, vilket alltid uppskattas, säger Hanna.

Gunilla betonar i sin tur vikten av samarbetspartners och att dela information kring evenemang både inom organisationen och utanför. Desto bättre förbunden blir på att samarbeta och dela erfarenheter, desto mer utrymme och tid finns det för att vara kreativ och skapa nya utbildnings- och kursprogram, menar Gunilla: 

- Ibland kan planeringsarbetet kännas väldigt administrativt och för att inte drunkna i byråkratin är det extra viktigt att ta sig tiden att utbyta idéer med personer med liknande arbetsuppgifter och dela med sig råd och tips inom branschen. 

Konkreta tips för fungerande kursadministration: 

  • Arbetsstruktur. Bygg upp en tydlig struktur på hur man skapar, upprätthåller och avslutar en kurs, till exempel med hjälp av en checklista. 
  • Policyn. Sträva efter att följa tydligt fastställda villkor gällande anmälnings- och annulleringspolicyn. Det underlättar arbetet för samtliga inblandade. 
  • Kursledare. Engagera lärare och kursledare i marknadsföringsprocessen. Be dem sprida information om kurserna i sina nätverk. 
  • Samarbete. Då kreativiteten tvinar, eller det finns behov av stöd och rådgivning, ta kontakt med andra organisationer för att utbyta tanker och idéer. 
79468_t.jpg

Hur ordnar man hybrid- och distansmöten?

ARTIKEL. Den här artikeln påbörjar en artikelserie som behandlar olika digitala problem och lösningar. Artikelserien är en del av projektet för att stöda digital utveckling inom förbunden. I den här artikeln kan du läsa om hur du konkret ordnar hybrid- och distansmöten. Läs mera »
25.10.2021 kl. 15:57
78763_t.jpg

Konkret kring arbetshälsa på Förbundens friluftsdag

ARTIKEL. Glada miner, svettiga människor, solsken, högljudda skratt och människor som somnade. Förbundens friluftsdag i början av september på Solvalla erbjöd förbundens anställda en paus i det vardagliga arbetet och en möjlighet att fokusera på arbetsvälmående.Läs mera »
03.09.2021 kl. 14:43
78416_t.jpg

Förbundsarenan startar nytt nätverk kring digital verksamhet 

NYHET. Förbundsarenan har kört i gång med ett projekt för att stöda finlandssvenska förbund att utveckla sin digitala verksamhet. Nu startar ett nytt nätverk - Diginätverket. Projektet koordineras av Maj Ilola.Läs mera »
09.08.2021 kl. 15:33
78407_t.jpg

Fem förslag för förbundens finansiering

ARTIKEL. I juni samlades ett gäng verksamhetsledare för att diskutera förbundens finansiering. Diskussionen utmynnade i fem punkter och förslag på hur vi tillsammans kunde stärkas gällande finansieringen.Läs mera »
09.08.2021 kl. 09:19
77838_t.jpg

Tillgänglig information om svenska seniorhem genom GeRo

NYHET. Också inom ett förbund för svenskspråkiga seniorhem behövs kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Finlandssvenska nätverk är guld värda anser man inom Förbundet för Privata Svenska Pensionärshem GeRo rf, som är ny samverkande medlem i Förbundsarenan.Läs mera »
25.05.2021 kl. 09:16
76807_t.jpg

Tips för hur du kan arbeta så någon annan kan ta över

ARTIKEL. En avgörande faktor för hur bra du sköter ditt arbete är den tysta kunskap du bär på och de rutiner du bygger upp för ditt arbete. Med erfarenhet och bra metoder gör du saker raskt och smidigt. Men vad händer då du slutar? Här är några tips för hur du kan lägga upp arbetet så att någon annan kan ta över då det är dags.Läs mera »
01.03.2021 kl. 16:28
76717_t.jpg

Smidiga arbetsprocesser och hjärnsmarta tips

ARTIKEL. Hur skapar vi smidiga arbetsprocesser och jobbar mer ändamålsenligt? Det var ett genomgående tema för årets Kanslidagar som ordnades virtuellt under två dagar i februari. Nu har vi samlat ihop fem nyttiga tips från dagarna för att stöda förbundens anställda att jobba mer hjärnsmart. Läs mera »
26.02.2021 kl. 15:28
75735_t.jpg

Demokratin – det värdefullaste som finns

PROFILEN. Bernt Nordman är en person med engagemang. Han brinner för miljöfrågor, fostran och demokrati, sakfrågor som lagt grund för hela hans karriär och bland annat resulterat i ett ordförandeskap i Förbundsarenans styrelse.Läs mera »
03.12.2020 kl. 14:57
75452_t.jpg

Hur ordna digitala evenemang

ARTIKEL. Då distansarbete är vardag och virtuella träffar är normen, hur skapar man fungerande digitala lösningar? Förbundsarenan har sammanfattat tips och erfarenheter kring digitala lösningar och hur man skapar lyckande virtuella träffar.Läs mera »
04.11.2020 kl. 23:26