Den spännande jakten på nya medlemmar

04.10.2019 kl. 08:19
PÅ BORDET. Varför måste en förening alltid ha ett växande medlemsantal? Den frågan ställer många föreningsaktiva när Patrick Ragnäs besöker deras förening i egenskap av ombudsman på Svenska pensionärsförbundet.

Text: Patrick Ragnäs

De österbottniska pensionärsföreningarna som hör till Svenska pensionärsförbundet har från och med hösten 2018 och fram till detta års slut en medlemsrekryteringskampanj. Lite på lek har vi satt som mål att få 10 000 medlemmar i Österbotten. I början på år 2018 hade de 26 föreningarna sammanlagt 8 859 medlemmar. Medlemsantalet har under alla år sakta men säkert ökat. Speciellt under de år när de så kallade stora årsklasserna gick i pension var det kanske lite lättare för föreningarna att få en ökning i medlemsantalet. Så direkt någon stor panik för att medlemsantalet skulle dyka har vi inte inom pensionärsförbundet, än...

Senast vi hade en effektiverad rekryteringskampanj var år 2014. Då började vi genom att gå igenom statistik på kommunnivå och jämförde antalet pensionärer med antalet anslutna till pensionärsföreningarna. På det sättet kunde vi få en uppfattning om hur stor potential var och en förening hade gällande tillväxt. Det vi då konstaterade var att det är i städerna som engagemanget är som svagast. Samma gäller oberoende om det är en liten stad eller en större stad. Orsakerna till detta kan vi förstås spekulera om i det oändliga. Men utbudet av stimulans i vardagen är säkert mycket större där människorna bor tätt ihop än tvärtom. Dessutom är människorna på landsbygden vana med att ta hand om sig själva och att se till att saker och ting händer.

När jag började spåna på tanken om en medlemsrekrytering denna gång tänkte jag att vi borde gå ännu mera på djupet och se var potentialen finns. Den här gången skaffade jag fram statistik på pensionärer med svenska som modersmål per postnummerområde. Som bekant så kan det finnas flera pensionärsföreningar inom samma kommun, och då behövs statistik just från en förenings specifika verksamhetsområde. En förening kan ha nästan alla i en by som medlemmar, men inte ens hälften av potentialen i en annan by. Med detta system vet då var och en förening var det lönar sig att sätta in stöten.

Alla föreningar har fått besök av mig under kampanjtiden och vi har tillsammans gjort upp en specifik medlemsrekryteringsplan för var och en förening. Ingen förening är den andra lik, och inte heller deras målgrupp. Därför är det viktigt att man funderar på vad som just den föreningens rätta tillvägagångssätt och målsättning. Vissa föreningar hade genast stora ambitioner, andra var mycket blygsamma. Viktigt är dock att få alla med på tåget, och det har vi lyckats med. Tidsmässigt är föreningarna ännu i väldigt olika faser. Vissa har genomfört sin kampanj, vissa håller ännu på och vissa har startat sin kampanj först nu på hösten 2019.

Rent statistiskt så kan vi redan nu konstatera att kampanjen har varit lyckad. Vid senaste årsskifte hade föreningarna i Österbotten sammanlagt 8 941 medlemmar. I augusti var medlemsantalet upp i 9 516. En nettoökning med 575 medlemmar i Österbotten, som kan jämföras med en total nettoökning på 585 i hela förbundet. Antalet nya medlemmar totalt har jag inte ännu räknat fram, för vi måste komma ihåg att i nettoökningen finns också de utskrivna. Kommer vi att nå 10 000 strecket under denna kampanj? Nej, det tror jag inte. Men en tydlig målsättning måste finnas, den hade vi också i varje förenings medlemsrekryteringsplan.

Svaret på de föreningsaktivas fråga då. Måste alltid en förening växa? Svaret jag brukar ge är nej. Det får inte vara ett självändamål att en förening alltid skall växa. Men livsviktigt för en förening är ändå att hela tiden få nya medlemmar. Alla vet hur det går för en förening som inte får nya medlemmar, och detta är speciellt angeläget i en pensionärsförening.

Patrick Ragnäs är ombudsman på Svenska pensionärsförbundet med stationering i Österbotten. Patrick tycker om utmaningar och att organisera och strukturera. Mottot är att ”allt lyckas med rätt inställning”.

Läs också

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Frivilligt engagemang- nyckeln till att ordna evenemang

89768_t.jpg

Frivilligverksamhet värd över tre miljarder är hotad

NYHET. Frivilligverksamheten kan inte tas för given. Förbundsarenan kräver tillsammans med Medborgararenan och många andra att staten tar ansvar för stöd till frivilligarbete.Läs mera »
igår kl. 12:51
89734_t.jpg

Årets förbund 2024 - Norr om Stan har fått unga intresserade av föreningsliv

NYHET. Föreningen Norr om Stan har lyckats få unga att hitta till civilsamhällets verksamhet. Genom GLU – Gruppledarutbildning för unga, som utvecklats i samarbete med många andra organisationer, har Norr om Stan lyckats nå en målgrupp som har stor betydelse för civilsamhällets framtid i en tid där vi aktivt behöver värna om demokratin. Läs mera »
17.04.2024 kl. 12:47
89584_t.jpg

Alla ungdomar borde få ha en orsak att åka Svenskfinland runt

INGÅNGEN. Civilsamhället har många betydelser, men den här gången tänkte jag lyfta fram betydelsen av att som ung få möjligheten och en orsak till att åka omkring i Svenskfinland.Läs mera »
02.04.2024 kl. 12:13
89579_t.jpg

Djupdykning som ny ekonomichef

BLOGG. Att vara ansvarig för ekonomin i en växande förening är både spännande och utmanande. Anna Voutilainen skriver i bloggen om hur hon tar AI till hjälp i arbetet. Läs mera »
02.04.2024 kl. 07:55
89498_t.jpg

Nyfiken på erfarenhetsutbyte med en finsk kollega?

NYHET. Vill du knyta kontakter över språkgränserna och bredda ditt nätverk? Eller är du nyfiken på hur arbetet inom en finsk civilsamhällesorganisation ser ut? Då är Förbundsarenans Järjestöhopping-samverkansmodell just för dig!Läs mera »
25.03.2024 kl. 14:04
89329_t.jpg

Arbetsvälmående – nyckeln till en engagerad personal

ARTIKEL Hur mår du på jobbet? Hur mår övriga medarbetar? Och vad är det som påverkar hur ni mår? Här kan du läsa om hur några ledare ser på arbetsvälmående och sin roll i att skapa en fungerande arbetsgemenskap.Läs mera »
11.03.2024 kl. 14:10
89286_t.jpg

Studio Dim utformar kampanjen Framtidsgåvan

ARTIKEL. Studio Dim är en design- och kommunikationsbyrå med en vision om att tillgängliggöra gott digitalt stöd för ideella initiativ. Tillsammans med Förbundsarenan har de utvecklat kampanjen Framtidsgåvan. Tillgänglighet och trovärdighet är avgörande när det gäller att sprida kunskap, menar Henrietta Andersson som tillsammans med Ida Dimic driver Studio Dim.Läs mera »
07.03.2024 kl. 09:39
89244_t.jpg

Att lyfta varandra till framgångar?

BLOGG. Varför är det inte fler organisationer som lyfter varandras verksamheter, initiativ och projekt? Robert Nilsson funderar i bloggen om det handlar om brist på tid eller en oro för att förlora uppmärksamhet för den egna verksamheten.Läs mera »
04.03.2024 kl. 15:39
89199_t.jpg

Civilsamhället, tredje sektorn eller ideell sektor?

INGÅNGEN. Begrepp och ord. Ibland känns det komplicerat och när man lärt sig det senaste dyker det upp nya termer. Nu verkar fler på engelska använda CSO där man tidigare använde NGO.Läs mera »
29.02.2024 kl. 12:29