Alla tiders sångfest under planering

10.01.2020 kl. 07:45
PÅ BORDET. Finlands Svenska Sång- och musikförbund siktar på stjärnorna då Svenskfinlands massmusikfestival går av stapeln i Helsingfors 2021. Sofia Strömgård ger en inblick i planeringsarbetet.

Text: Sofia Strömgård

Var kan vi hänga upp stora evenemangsbanderoller vid Ode och hurdana körställningar ska vi beställa? Kanske vi borde beställa stora ballonger för att markera ut konsertområdet? Hur ska vi bygga upp vår festival-webbsida så att den är funktionell?

De här och mycket andra slags frågor har FSSMF:s personal tampats med under det senaste halvåret. Att planera en stor sång- och musikfest kräver en oerhörd insats i form av planering och tankearbete. Den stora finlandssvenska sång- och musikfesten ordnas mellan den 10 och 13 juni 2021 i Helsingfors, men planeringen inleddes redan 2018. Under 2019 har förbundet jobbat hårt på att slå fast programmet, repertoaren och tidtabellen, samt att informera våra körer och orkestrar om vad som komma skall. För tillfället jobbar verksamhetsledaren, ekonomi- och organisationssekreteraren samt kommunikatören nästan heltid med sång- och musikfesten. Dessutom har vi en festivalproducent som jobbat med sång- och musikfesten sen hösten 2019.

För en del kan det vara svårt att förstå varför vi börjar så tidigt – det är ju nästan ett och ett halvt år kvar till dagen D! Själv är jag en gröngöling när det gäller evenemangsproduktion, men jag insåg snabbt att man absolut inte vill vara för sent ute när man ska ordna ett evenemang för cirka 2500 deltagare, mitt i Helsingfors. Listan på vad som ska planeras och verkställas är lång – under fyra dagar har vi flera tusen deltagare som smidigt ska ta sig runt Helsingfors, hitta till sina övningar, få mat i magen och allra viktigast: uppleva fin sång och musik. Ribban har vi ställt högt: det här ska bli den bästa sång- och musikfesten i mannamine. Bara att kavla upp ärmarna!

När det gäller kommunikationsaspekten måste man noggrannt fundera över gränsen mellan att å ena sidan skapa intresse, marknadsföra och ”hypea” evenemanget och å andra sidan att tuta ut för mycket info för tidigt. Om folk inte upplever informationen som relevant och ny, bör man fråga sig om det istället är klokare att vänta ett tag med att distribuera den. I personalens huvud finns enbart sång- och musikfesten – medan den vanliga koristen antagligen inte ägnat den särskilt mycket tankeverksamhet i detta skede. Och det måste man som arrangör komma ihåg. Det är därför viktigt att göra upp en detaljerad kommunikations- och marknadsföringsplan för att undvika att tala för döva öron: all information ska vara ny, relevant och gärna också efterfrågad. Planering är a och o när det gäller strategisk kommunikation.

Om man som läsare nu undrar, vilken sångfest talar jag om? Den stora finlandssvenska sång- och musikfesten har ordnats sedan 1891. Vart femte år samlas Finlands svenska sång- och musikförbund (FSSMF) – och en stor del av de nästan 3900 medlemmarna från de 130 ensemblerna – för en jättefest i sångens och musikens tecken på svenska.

Nästa gång, år 2021, har turen kommit till Helsingfors. Då ordnas sång- och musikfesten för 25:e gången och det blir en stor finlandssvensk festival som sträcker sig över fyra dagar. Det blir bland annat en studentkörskonsert i Johanneskyrkan, invigning vid Senatstorget, blås- och stråkkonserter i Musikhuset samt otaliga uppträdanden runt omkring Medborgartorget. Dessutom har vi förstås en huvudfest samt festivaltåg och huvudkonsert där Helsingfors nya stolthet Ode får stå som kuliss för den knappa 2500 sångare starka kören. Läs mer om festivalen på evenemangets webbsida: www.festival21.fi.

Finlands Svenska Sång- och Musikförbund (FSSMF) är en samlande organisation för musikintresserade finlandssvenskar aktiva i körer, orkestrar och andra grupper. Våra medlemmar är cirka 3900 till antalet och finns utspridda i hela Svenskfinland. Inom FSSMF finns blandade körer, manskörer, damkörer, blåsorkestrar, stråkorkestrar, ensembler och musikgrupper som består av barn- och ungdomar.

Sofia Strömgård är redaktör och kommunikatör på Finlands Svenska Sång- och Musikförbund.

Läs också

På bordet: Kommunikation är nyckeln till samarbeten

På bordet: Den spännande jakten på nya medlemmar

 

85841_t.jpg

Fem lärdomar jag tog med mig från Sicilien

BLOGG. Vad lär man sig på kurs i teambuilding? Andrea Södergård på Röda Korset Åbolands distrikt listar fem saker hon tog med sig från Erasmus+-kursen i Italien.Läs mera »
03.04.2023 kl. 11:53
80634_t.jpg

En pigg 100-åring, ständigt i rörelse

BLOGG. Tålamod, ödmjukhet och djupandning. Det har krävts av Karin Lassenius som till stor del på distans började på ett nytt jobb på Samfundet Folkhälsan. Nu är det implementering av den nya strategin som driver arbetet framåt.Läs mera »
01.02.2022 kl. 10:01
80389_t.jpg

Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.Läs mera »
11.01.2022 kl. 00:26
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11
79580_t.jpg

Lugnet efter deadline

PÅ BORDET. Det skulle vara skönt att jobba på en tidning som bara kom ut en gång i månaden, tänkte jag ofta på den tiden jag jobbade på en dagstidning. Efter ett knappt år på Svenska Trädgårdsförbundet och som ansvarig redaktör för Trädgårdsnytt kan jag konstatera att verkligheten inte riktigt är sådan som jag trodde.Läs mera »
02.11.2021 kl. 07:18
79182_t.jpg

Digitala verktyg ger nya möjligheter

PÅ BORDET. Då vissa svänger sig med de nya digitala verktygen med vänster hand känns det för andra som ett stort svart hål man förväntas hoppa in i. Ira Vaskola skriver om hur de på Tekniska Föreningen i Finland tänker kring inkluderande verksamhet efter pandemin. Läs mera »
05.10.2021 kl. 08:30
78757_t.jpg

Namnbyte för att professionalisera verksamheten

PÅ BORDET. Regnbågsallians Svenskfinland är det nya namnet för organisationen som tidigare hette Regnbågsankan. Verksamhetsledare Ida Boucht påminner om att regnbågspersoner finns överallt och att också förbund bör se till att de känner sig trygga inom verksamheten.Läs mera »
03.09.2021 kl. 10:18
77983_t.jpg

Det gäller vår framtid

PÅ BORDET. Sydkustens landskapsförbund arbetar för att främja utbildning och kultur på svenska. Konkret handlar det om att påverka, utbilda, samarbeta och lyfta upp frågor till diskussion, skriver direktör Christel Björkstrand.Läs mera »
01.06.2021 kl. 14:45
77553_t.jpg

Varför behövs god förvaltning i föreningar?

PÅ BORDET. En positiv aspekt av pandemin är att vi har varit tvungna att ta ett digisprång och utvärdera vår verksamhet ur en ny synvinkel. Det gäller våra styrelser, fullmäktige och alla som jobbar med förvaltningsfrågor. Nu är det dags att tala om god förvaltning, skriver Kari Huhtala på Finlands Svenska Andelsförbund.Läs mera »
06.05.2021 kl. 07:48