Alla tiders sångfest under planering

10.01.2020 kl. 07:45
PÅ BORDET. Finlands Svenska Sång- och musikförbund siktar på stjärnorna då Svenskfinlands massmusikfestival går av stapeln i Helsingfors 2021. Sofia Strömgård ger en inblick i planeringsarbetet.

Text: Sofia Strömgård

Var kan vi hänga upp stora evenemangsbanderoller vid Ode och hurdana körställningar ska vi beställa? Kanske vi borde beställa stora ballonger för att markera ut konsertområdet? Hur ska vi bygga upp vår festival-webbsida så att den är funktionell?

De här och mycket andra slags frågor har FSSMF:s personal tampats med under det senaste halvåret. Att planera en stor sång- och musikfest kräver en oerhörd insats i form av planering och tankearbete. Den stora finlandssvenska sång- och musikfesten ordnas mellan den 10 och 13 juni 2021 i Helsingfors, men planeringen inleddes redan 2018. Under 2019 har förbundet jobbat hårt på att slå fast programmet, repertoaren och tidtabellen, samt att informera våra körer och orkestrar om vad som komma skall. För tillfället jobbar verksamhetsledaren, ekonomi- och organisationssekreteraren samt kommunikatören nästan heltid med sång- och musikfesten. Dessutom har vi en festivalproducent som jobbat med sång- och musikfesten sen hösten 2019.

För en del kan det vara svårt att förstå varför vi börjar så tidigt – det är ju nästan ett och ett halvt år kvar till dagen D! Själv är jag en gröngöling när det gäller evenemangsproduktion, men jag insåg snabbt att man absolut inte vill vara för sent ute när man ska ordna ett evenemang för cirka 2500 deltagare, mitt i Helsingfors. Listan på vad som ska planeras och verkställas är lång – under fyra dagar har vi flera tusen deltagare som smidigt ska ta sig runt Helsingfors, hitta till sina övningar, få mat i magen och allra viktigast: uppleva fin sång och musik. Ribban har vi ställt högt: det här ska bli den bästa sång- och musikfesten i mannamine. Bara att kavla upp ärmarna!

När det gäller kommunikationsaspekten måste man noggrannt fundera över gränsen mellan att å ena sidan skapa intresse, marknadsföra och ”hypea” evenemanget och å andra sidan att tuta ut för mycket info för tidigt. Om folk inte upplever informationen som relevant och ny, bör man fråga sig om det istället är klokare att vänta ett tag med att distribuera den. I personalens huvud finns enbart sång- och musikfesten – medan den vanliga koristen antagligen inte ägnat den särskilt mycket tankeverksamhet i detta skede. Och det måste man som arrangör komma ihåg. Det är därför viktigt att göra upp en detaljerad kommunikations- och marknadsföringsplan för att undvika att tala för döva öron: all information ska vara ny, relevant och gärna också efterfrågad. Planering är a och o när det gäller strategisk kommunikation.

Om man som läsare nu undrar, vilken sångfest talar jag om? Den stora finlandssvenska sång- och musikfesten har ordnats sedan 1891. Vart femte år samlas Finlands svenska sång- och musikförbund (FSSMF) – och en stor del av de nästan 3900 medlemmarna från de 130 ensemblerna – för en jättefest i sångens och musikens tecken på svenska.

Nästa gång, år 2021, har turen kommit till Helsingfors. Då ordnas sång- och musikfesten för 25:e gången och det blir en stor finlandssvensk festival som sträcker sig över fyra dagar. Det blir bland annat en studentkörskonsert i Johanneskyrkan, invigning vid Senatstorget, blås- och stråkkonserter i Musikhuset samt otaliga uppträdanden runt omkring Medborgartorget. Dessutom har vi förstås en huvudfest samt festivaltåg och huvudkonsert där Helsingfors nya stolthet Ode får stå som kuliss för den knappa 2500 sångare starka kören. Läs mer om festivalen på evenemangets webbsida: www.festival21.fi.

Finlands Svenska Sång- och Musikförbund (FSSMF) är en samlande organisation för musikintresserade finlandssvenskar aktiva i körer, orkestrar och andra grupper. Våra medlemmar är cirka 3900 till antalet och finns utspridda i hela Svenskfinland. Inom FSSMF finns blandade körer, manskörer, damkörer, blåsorkestrar, stråkorkestrar, ensembler och musikgrupper som består av barn- och ungdomar.

Sofia Strömgård är redaktör och kommunikatör på Finlands Svenska Sång- och Musikförbund.

Läs också

På bordet: Kommunikation är nyckeln till samarbeten

På bordet: Den spännande jakten på nya medlemmar

 

89286_t.jpg

Studio Dim utformar kampanjen Framtidsgåvan

ARTIKEL. Studio Dim är en design- och kommunikationsbyrå med en vision om att tillgängliggöra gott digitalt stöd för ideella initiativ. Tillsammans med Förbundsarenan har de utvecklat kampanjen Framtidsgåvan. Tillgänglighet och trovärdighet är avgörande när det gäller att sprida kunskap, menar Henrietta Andersson som tillsammans med Ida Dimic driver Studio Dim.Läs mera »
07.03.2024 kl. 09:39
89244_t.jpg

Att lyfta varandra till framgångar?

BLOGG. Varför är det inte fler organisationer som lyfter varandras verksamheter, initiativ och projekt? Robert Nilsson funderar i bloggen om det handlar om brist på tid eller en oro för att förlora uppmärksamhet för den egna verksamheten.Läs mera »
04.03.2024 kl. 15:39
89199_t.jpg

Civilsamhället, tredje sektorn eller ideell sektor?

INGÅNGEN. Begrepp och ord. Ibland känns det komplicerat och när man lärt sig det senaste dyker det upp nya termer. Nu verkar fler på engelska använda CSO där man tidigare använde NGO.Läs mera »
29.02.2024 kl. 12:29
89198_t.jpg

Hållbar verksamhetskultur

BLOGG. Hur kan vi inom våra organisationer främja ett hållbart arbetssätt, både för våra kollegor och för oss som leder? Och hur ska vi skapa en varm arbetsgemenskap när många arbetar på distans? Det är frågor som Susanne Norrbäck-Råman reflekterat över efter att ha gått kursen Hållbar verksamhetskultur.Läs mera »
29.02.2024 kl. 12:24
89197_t.jpg

Fem frågor till Robert Nilsson om projekt Finansieringskällor

ARTIKEL. Kampanjen Framtidsgåvan, företagssamarbeten och workshops. Det händer mycket inom projekt Finansieringskällor för förbunden. Vi ställde några frågor till projektledare Robert Nilsson om vad vi inte ska missa just nu. Läs mera »
29.02.2024 kl. 12:01
88887_t.jpg

Tätare samarbete med finska fältet stärker våra påverkansmöjligheter

BLOGG. Att knyta kontakter till det finska fältet hjälper oss i svenskspråkiga organisationer att bredda våra nätverk. Samtidigt är det viktigt att språkfrågorna inte hamnar i skymundan, menar Tina Kärkinen som deltagit i Järjestöhopping.Läs mera »
05.02.2024 kl. 07:38
88872_t.jpg

Liten ökning i antalet anställda i förbunden

Antalet anställda i Förbundsarenans medlemsförbund har ökat med nästan sex helårsverken. Det visar statistiken som Förbundsarenan samlat in.Läs mera »
02.02.2024 kl. 13:39
88794_t.jpg

Nu kan du nominera Årets förbund

NYHET. Vilket förbund utmärkte sig förra året? Vilket förbund har gjort något extra bra? Nominera till Årets förbund 2024 senast den 31 mars.Läs mera »
01.02.2024 kl. 08:30
88824_t.jpg

Vi ärvde en fastighet – tack gärna!

BLOGG. Gemensamma värderingar som syns bland annat i intakta syltburkar från 1990-talet. Camilla Sederholm på Natur och Miljö skriver om en överraskning i form av en testamentdonation, som innebar arbete, funderingar och tacksamhet. Läs mera »
30.01.2024 kl. 10:56