Aktivt eller passivt deltagande i evenemang

03.03.2020 kl. 12:35
INGÅNGEN. En lång seminariedag och vad är det som blir kvar? Tankarna snurrar i huvudet då jag är på väg hem från seminariet Menestyvät järjestöt. Förutom några riktigt konkreta saker jag redan använt mig av i arbetet hoppas jag att den inspirerade känsla det välorganiserade seminariet gav ska leva kvar länge.

Text: Mari Pennanen

Kalendern svämmar över, to-do-listorna blir bara längre och inboxen ser obehagligt full ut. Vardagen i förbundsvärlden bjuder inte på så många andhämtningspauser och så mycket tid för reflektion som jag skulle önska. Att delta i seminarier är ett sätt att komma bort från vardagsfrågorna och det vanliga arbetet, samtidigt som det är tid bort från det vanliga arbetet. Det handlar förstås om att prioritera.

Faktorer som väger in när man gör sin prioritering är bland annat tid, plats och tema. Verkar det lovande? Verkar det som om jag får ut något av det? Har organisationen och jag råd att delta i evenemanget? En fördel med evenemang som kostar är att jag tänker till flera gånger. Vill jag verkligen delta och tror jag nyttan är så stor att det motiverar kostnaden? Då jag deltar i ett evenemang som kostar så ställer jag också krav och har förväntningar – jag är alltså mentalt förberedd när jag anländer till evenemanget. För att få ut mesta möjliga för pengarna ägnar jag tid åt att förbereda mig, kollar föreläsarna och väljer noga om det finns delar i programmet där man ska välja.  

Seminariet Menestyvät järjestöt ordnades i februari för femte gången. Tre gånger har Förbundsarenan koordinerat biljettinköp, eftersom priset per biljett blivit lägre om man beställt fler biljetter på en gång. I år var vi nio personer som deltog från Förbundsarenan, och några av mina diskussioner med både dessa personer och andra deltagare handlade just om seminarier och varför man ska delta. Igen blev det för mig tydligt att ju mer man deltar, riktigt på riktigt, desto mer får man själv ut av evenemanget. Och på detta evenemang erbjöds stöd för både förhandsengagemang och aktivt nätverkande av organisatörerna. På förhand fick alla anmälda information om att man kunde gå med i en grupp på Facebook och där presentera sig, för att minglandet på själva evenemanget skulle gå smidigare. Det var också möjligt att på förhand anmäla sig till speed-dejting som ordnades under pauserna.

Det finns olika sätt arrangörer kan bidra till att göra ett lyckat evenemang, men sist och slutligen handlar det om deltagarna och vad deltagarna väljer att göra ett evenemang till. Ibland är det skönt att bara delta, lyssna, ta till sig och begrunda för sig själv. Men ibland ger ett evenemang mer åt både en själv och andra om man frågar, diskuterar, engagerar sig, föreslår och pratar med många. Det är förbundsmänniskor bra på och det gör planeringen av Organisationskonferensen 2020 extra rolig.

 

Mari Pennanen är verksamhetsledare för Förbundsarenan och reflekterar i Ingången-kolumnerna om aktualiteter inom civilsamhället.

Läs också

 

 

84682_t.jpg

Aktuella ord om vår sektor och våra organisationer

ARTIKEL. Vilka ord använder vi om vår organisation och verksamhet? Vilken betydelse har det vilka ord vi använder för att beskriva vår sektor? Vad rekommenderar språkvården att vi använder? Här går vi igenom aktuella benämningar.Läs mera »
11.01.2023 kl. 08:52
84660_t.jpg

Förbundsarenan erbjuder möjligheter att nätverka över språkgränserna

NYHET. Förbundsarenan startar ett nytt projekt för att utöka och utveckla samarbetet mellan svensk- och finskspråkiga organisationer. Förbunden kommer att erbjudas olika möjligheter till att skapa kontakter till finska organisationer.Läs mera »
09.01.2023 kl. 14:22
84615_t.jpg

Nyfikenhet och kollegor som stöd för ny i förbundsvärlden

BLOGG. Från ett jobb med full koll på hur allt fungerar till något helt nytt. Christian Joffs lämnade klasslärarjobbet för att dyka ner i något nytt på Förbundet Hem och Skola. Han rekommenderar två saker för nya i förbundsvärlden: att delta i ett Onboarding-tillfälle och att våga fråga.Läs mera »
04.01.2023 kl. 10:06
84483_t.jpg

Trender inom fundraising inför det nya året

BLOGG. Vilka är de stora trenderna när det gäller fundraising för år 2023? Projektledare Robert Nilsson som jobbar med projektet Finansieringskällor för förbunden noterar bland annat epostens renässans och kaxigare kommunikation. Läs mera »
15.12.2022 kl. 13:01
84368_t.jpg

Stöd och inspiration till 64 medlemsförbund

NYHET. Kompetensutveckling, påverkansarbete, delaktighet och kommunikation. Inom dessa tyngdpunkter ska Förbundsarenan enligt den nya strategin stöda och inspirera sina medlemsförbund. Höstmötet valde också styrelsen som under år 2023 leder verksamheten.Läs mera »
07.12.2022 kl. 09:25
84309_t.jpg

Människor vill donera

ARTIKEL. Trenden är tydlig - människor i Finland donerar gärna till organisationer i civilsamhället. Seminariet Fundraisingens möjligheter gav ett smakprov på medelsanskaffningens potential för sektorn. Läs mera »
01.12.2022 kl. 08:45
84300_t.jpg

Företagssponsring - en möjlighet för finlandssvenska förbund

ARTIKEL. Sponsring har stor potential och är en relativt outforskad källa till finansiering för de finlandssvenska förbunden. Under hösten har en sparringgrupp kring temat företagssponsorering funderat på hur förbunden kan arbeta kring detta.Läs mera »
30.11.2022 kl. 13:55
83954_t.jpg

Små steg med stor betydelse

BLOGG. Förbundsarenan har nu för första gången ett riksdagsvalsprogram. Verksamhetsledare Mari Pennanen reflekterar kring gemensamt påverkansarbete och varför det måste göras trots att det är svårt. Läs mera »
04.11.2022 kl. 13:11
83971_t.jpg

Fundraisingens möjligheter för förbund

BLOGG. Vilka olika fundraisingsmöjligheter finns det för förbund i civilsamhället? Fundraising är ett begrepp som delar åsikter och Förbundsarenans projektledare för projektet Finansieringskällor för förbunden Robert Nilsson funderar vidare kring detta.Läs mera »
03.11.2022 kl. 10:00