Så här engageras nya medlemmar

23.07.2020 kl. 18:51
ARTIKEL. Svenska pensionärsförbundet utnämndes till Årets förbund 2020 på grund av förbundets goda insats för att öka medlemsantalet och engagera nya medlemmar. Nu delar de med sig av sina tips för lyckad medlemsrekrytering.

Text: Julia Hemgård

I ett samhälle där fokus ligger på individuella intressen, är det för många förbund en utmaning att rekrytera och engagera nya medlemmar. Svenska pensionärsförbundet lyckades ändå med framgång rekrytera 912 nya medlemmar under år 2019. Anita Ismark, ordförande för Korsnäsnejdens Pensionärer och viceordförande för Svenska pensionärsförbundet delar med sig av konkreta tips på hur och varför förbundets rekryteringskampanj blev så lyckad som den blev.

- Färre medlemmar resulterar på lång sikt i mindre verksamhet, konstaterar Anita som svar på frågan om varför Svenska pensionärsförbundet påbörjade rekryteringskampanjen.

- Syftet med kampanjen var att ge de lokala föreningarna konkreta tips och inspirera till fortsatt arbete för att engagera nya medlemmar, fortsätter Anita och poängterar betydelsen av att kontinuerligt arbeta för att komma i kontakt med nya medlemmar.

Konkreta tips

Förbundsarenan bad Anita dela med sig av fyra konkreta tips på hur man som förbund framgångsrikt lyckas engagera nya medlemmar.

1. Konkreta mål och tydlig tidsram

Då man sätter igång en kampanj är det viktigt att sätta ut tydliga mål och en konkret tidsplan, också på lokal nivå. Svenska pensionärsförbundet engagerade de lokala föreningarna och lade tillsammans med dem upp mål för de enskilda föreningarna att uppnå. På så sätt blir kampanjen mera konkret, också på gräsrotsnivå, förklarar Anita.

2. Informationsspridning

Det är viktigt att aktivt marknadsföra och kommunicera utåt vilken typ av verksamhet man erbjuder. Genom att erbjuda medlemsförmåner och relevanta aktiviteter som berör målgruppen lockar man även nya medlemmar att delta. Svenska pensionärsförbundet skickade flitigt ut marknadsföring och medlemstidningen God Tid till potentiella nya medlemmar runt om i Finland för att synliggöra sin verksamhet.

3. Personlig kontakt

Marknadsföring och synlighet är viktigt, men personlig kontakt väger ännu tyngre. Att aktivt berätta om förbundsverksamheten till vänner och bekanta och bjuda med folk att delta i verksamheten är ett effektivt sätt att rekrytera nya medlemmar. Lågtröskelverksamhet är viktigt om man vill att nya personer ska våga delta.

4. Uppföljning

Anita poängterar betydelsen av uppföljning och att våga fråga flera gånger. Det räcker inte med att endast skicka ut marknadsföringsepost och brev. Marknadsföring och informationsspridning är förarbetet, man sår frön, själva skörden sker kanske först då man ringer upp eller är i direkt kontakt med personen. Som med så många andra saker, har ett budskap mera effekt då vi hört det flera gånger och från olika källor, förklarar Anita.

Svenska pensionärsförbundets har publicerat en handbok kring medlemsvärvning. Bekanta dig med handboken via denna länk, och få ytterligare tips om hur ditt förbund kan engagera och rekrytera nya medlemmar.

 

Läs också

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

88194_t.jpg

Civilsamhällets betydelse lyftes fram på Förbundsarenans höstmöte

NYHET. Hur syns civilsamhället i regeringsprogrammet? Statssekreterare Mikaela Nylander lyfte fram regeringens åtgärder för att förbättra verksamhetsförutsättningarna, då medlemsförbunden samlades till höstmöte.Läs mera »
20.11.2023 kl. 14:07
88143_t.jpg

Nyckeln till att engagera unga?

ARTIKEL. ”För att förstå andra måste man förstå sig själv”. Så säger Ted Svensson, projektkoordinator på Norr om Stan, på nätverksträffen för förbundens sakkunniga om att engagera unga. Han berättar att bland annat attityd och tydliga morötter är avgörande när man vill jobba så att unga engageras. Läs mera »
16.11.2023 kl. 13:27
88133_t.jpg

Utmaningar och lösningar för civilsamhällets finansiering

BLOGG. Sedan våren har diskussionerna om statsunderstöd till civilsamhället varit intensiva. Från regeringshåll har det klart framgått att statsunderstöd, som utgör en betydande del av många organisationers inkomster, kommer att minska. Läs mera »
15.11.2023 kl. 08:45
88022_t.jpg

Gör mig delaktig och jag kommer att lära mig

BLOGG. Förtroendevalda behöver rätt förutsättningar för att vara med påverka organisationens verksamhet. Camilla Wahlsten, verksamhetsledare på Finlands svenska 4H skriver om betydelsen av att engagera och inspirera styrelsen.Läs mera »
02.11.2023 kl. 19:44
87966_t.jpg

Giving Tuesday - tillsammans för ökat engagemang

NYHET. Giving Tuesday / Tekojen Tiistai ordnas varje år den 28 november. Tillsammans kan organisationer vara med synliggöra betydelsen av engagemang i samhället. Läs mera »
31.10.2023 kl. 13:55
87903_t.jpg

Skrivtolkning betyder bättre tillgänglighet för alla

ARTIKEL. Tillgänglighet är ett mål inom många organisationer men alla vet inte hur man kan anpassa sin verksamhet. För personer med nedsatt hörsel är skrivtolkning ett utmärkt stöd.Läs mera »
27.10.2023 kl. 14:11
87778_t.jpg

Försäljning som inkomstkälla

ARTIKEL. Förbundsarenans projekt Finansieringskällor för förbunden tar en närmare titt på försäljning som inkomstkälla för organisationer.Läs mera »
16.10.2023 kl. 11:17
87696_t.jpg

Årets ordförande 2023 – Martina Andersin är inte rädd för förändring

Martina Andersin, ordförande för Barnavårdsföreningen i Finland, har en god förmåga att skapa dialog och tillit, samtidigt som hon inte räds för förändring och utveckling. Detta ger henne titeln Årets ordförande 2023. Läs mera »
07.10.2023 kl. 10:00
87618_t.jpg

Förbundsarenan jobbar för jämlikhet också i den egna verksamheten

ARTIKEL. Förbundsarenans styrelse har i år tagit fram en jämlikhetsplan. Planen stöder både det egna arbetet och kan förhoppningsvis fungera som inspiration för medlemsförbunden.Läs mera »
29.09.2023 kl. 16:58