Så här engageras nya medlemmar

23.07.2020 kl. 18:51
ARTIKEL. Svenska pensionärsförbundet utnämndes till Årets förbund 2020 på grund av förbundets goda insats för att öka medlemsantalet och engagera nya medlemmar. Nu delar de med sig av sina tips för lyckad medlemsrekrytering.

Text: Julia Hemgård

I ett samhälle där fokus ligger på individuella intressen, är det för många förbund en utmaning att rekrytera och engagera nya medlemmar. Svenska pensionärsförbundet lyckades ändå med framgång rekrytera 912 nya medlemmar under år 2019. Anita Ismark, ordförande för Korsnäsnejdens Pensionärer och viceordförande för Svenska pensionärsförbundet delar med sig av konkreta tips på hur och varför förbundets rekryteringskampanj blev så lyckad som den blev.

- Färre medlemmar resulterar på lång sikt i mindre verksamhet, konstaterar Anita som svar på frågan om varför Svenska pensionärsförbundet påbörjade rekryteringskampanjen.

- Syftet med kampanjen var att ge de lokala föreningarna konkreta tips och inspirera till fortsatt arbete för att engagera nya medlemmar, fortsätter Anita och poängterar betydelsen av att kontinuerligt arbeta för att komma i kontakt med nya medlemmar.

Konkreta tips

Förbundsarenan bad Anita dela med sig av fyra konkreta tips på hur man som förbund framgångsrikt lyckas engagera nya medlemmar.

1. Konkreta mål och tydlig tidsram

Då man sätter igång en kampanj är det viktigt att sätta ut tydliga mål och en konkret tidsplan, också på lokal nivå. Svenska pensionärsförbundet engagerade de lokala föreningarna och lade tillsammans med dem upp mål för de enskilda föreningarna att uppnå. På så sätt blir kampanjen mera konkret, också på gräsrotsnivå, förklarar Anita.

2. Informationsspridning

Det är viktigt att aktivt marknadsföra och kommunicera utåt vilken typ av verksamhet man erbjuder. Genom att erbjuda medlemsförmåner och relevanta aktiviteter som berör målgruppen lockar man även nya medlemmar att delta. Svenska pensionärsförbundet skickade flitigt ut marknadsföring och medlemstidningen God Tid till potentiella nya medlemmar runt om i Finland för att synliggöra sin verksamhet.

3. Personlig kontakt

Marknadsföring och synlighet är viktigt, men personlig kontakt väger ännu tyngre. Att aktivt berätta om förbundsverksamheten till vänner och bekanta och bjuda med folk att delta i verksamheten är ett effektivt sätt att rekrytera nya medlemmar. Lågtröskelverksamhet är viktigt om man vill att nya personer ska våga delta.

4. Uppföljning

Anita poängterar betydelsen av uppföljning och att våga fråga flera gånger. Det räcker inte med att endast skicka ut marknadsföringsepost och brev. Marknadsföring och informationsspridning är förarbetet, man sår frön, själva skörden sker kanske först då man ringer upp eller är i direkt kontakt med personen. Som med så många andra saker, har ett budskap mera effekt då vi hört det flera gånger och från olika källor, förklarar Anita.

Svenska pensionärsförbundets har publicerat en handbok kring medlemsvärvning. Bekanta dig med handboken via denna länk, och få ytterligare tips om hur ditt förbund kan engagera och rekrytera nya medlemmar.

 

Läs också

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

87615_t.jpg

Gemenskap i föreningslivet

BLOGG. Efter ett år på Finlands svenska biblioteksförening kan Michelle Mattfolk konstatera att hon är tacksam för att få jobba med verksamhet som engagerar och bidrar till gemenskap.Läs mera »
29.09.2023 kl. 11:59
87335_t.jpg

Tongåvan – musik och medelsinsamling för civilsamhället

ARTIKEL. Tongåvan är ett program som kombinerar önskemusik och välgörenhet. Kanske ditt förbund kunde samarbeta med Tongåvan gällande insamling av medel?Läs mera »
11.09.2023 kl. 09:49
87330_t.jpg

Företagssponsring – hur kan en organisation attrahera sponsorer?

ARTIKEL. Sponsring har stor potential för finlandssvenska förbund. Vi tipsar kring hur förbund kan få till samarbeten med företag.Läs mera »
11.09.2023 kl. 09:25
87260_t.jpg

Rädda bildningen - skriv under adress!

NYHET. Rädda bildningen! Låt studiecentralerna fortsätta utbilda för och tillsammans med civilsamhället. Skriv under studiecentralernas adress.Läs mera »
01.09.2023 kl. 13:12
87243_t.jpg

Arbetsvälmående och lärande i Barcelona

BLOGG. Patricia Wessman, administrativ chef på FDUV, reflekterar kring livslångt lärande och att ödmjukt utmana sig själv. Det är något hon fick prova på under en Erasmus+-fortbildning i Barcelona.Läs mera »
31.08.2023 kl. 14:51
87217_t.jpg

Vem ska sitta i Förbundsarenans styrelse?

NYHET. På höstmötet är det dags att välja nya styrelsemedlemmar till Förbundsarenan. Vem vill du se i styrelsen nästa år? Nu kan du nominera kandidater.Läs mera »
29.08.2023 kl. 16:24
87201_t.jpg

Förbundsbarometern: Medlemsantalet ökar i många förbund

NYHET. De finlandssvenska förbunden har klarat sig väl genom coronapandemin och verkar överlag må bra. Medlemsantalet har till och med ökat i fler förbund än det har minskat, lyfter forskare Kaisa Kepsu fram i rapporten Förbundsbarometern. Läs mera »
30.08.2023 kl. 14:00
87061_t.jpg

Problemlösning på Cypern

BLOGG. Det är väl klart att man vet vad problemet är, eller? Johanna von Rutenberg på FDUV delar med sig av sina aha-upplevelser från en kurs kring problemlösning som hon deltog i via Förbundsarenans Erasmus+-mobilitetsprojekt. Läs mera »
09.08.2023 kl. 16:55
87042_t.jpg

Insamlingslov, testamenten och sponsring - häng med i höst

BLOGG. Är det lönt för en organisation att skaffa ett insamlingslov? Hur kan vi kommunicera att vem som helst gärna får testamentera till oss? Och var hittar vi sponsorer? Projektledare Robert Nilsson ger en överblick över vad Förbundsarenan erbjuder för stöd i höst.Läs mera »
08.08.2023 kl. 10:13