Mari Pennanen, foto: Ellen Blomqvist

Att få som man vill som förbund

01.06.2021 kl. 08:13
INGÅNGEN. Intressebevakning och påverkansarbete är väsentliga delar av verksamheten för många förbund. I kommunvalvalstider har vi sett flera fina satsningar där förbunden både fått synlighet och tydligt lyft fram sina frågor. Leder det till resultat? Det får vi troligen veta först efter flera år.

Text: Mari Pennanen, foto: Ellen Blomqvist

Det är inte lätt att driva målmedvetet påverkansarbete. Ibland är det inte ens klart vilka frågor ett förbund ska driva, då det bland medlemskåren finns olika åsikter. Förbund och organisationer har också olika struktur och kultur när det gäller påverkansarbete. Klart är i alla fall att förbund utgår från sitt ideella syfte och då ingår intressebevakning av medlemmarnas intressen i verksamheten, åtminstone i någon mån.

I Förbundsarenans verksamhet har det flera gånger, senast kanske på Organisationskonferensen hösten 2020, lyfts fram att finlandssvenska förbund borde bli mer proaktiva snarare än reaktiva när det gäller påverkansarbete. Det räcker inte att reagera på ärenden som är mer eller mindre klara när de får synlighet till exempel via massmedia, utan arbetet med att påverka i större frågor borde ske långt före det.

Denna vår har flera förbund haft synliga kampanjer i samband med kommunalvalet. Det är ett bra sätt för förbunden att jobba med sina teman och frågor. Att närma sig kandidater i kommunalval och i valkampanjen få synlighet för sina frågor lägger en bra grund för att sedan med invalda fullmäktigeledamöter fortsätta samarbetet. Samtidigt får själva frågorna synlighet då många kandidater lyfter dem i sina egna kampanjer. Det om något är att jobba proaktivt. Frukterna av detta arbete kan kanske skördas först om flera år. När effektivitet och resultatmätning ständigt lyfts upp känns långsiktigt påverkansarbete extra utmanande, men arbetet är både nödvändigt och värdefullt.

En påminnelse som också kan vara på sin plats speciellt när det gäller arbete inom vår sektor är att världen nog inte blir färdigt förbättrad före midsommar, inte denna gång heller. Vi fortsätter jobba på också efter sommar och semestrar.

 

Obs. Om du är intresserad av att tillsammans fundera vidare på temat så är nästa träff för nätverket för förbundens påverkare den 7 oktober och handlar om samarbete med politiker. Läs mer och anmäl dig.

Mari Pennanen är verksamhetsledare på Förbundsarenan och skriver i Ingången-kolumnerna om aktuella ärenden i förbundsvärlden.

Läs också

Ingången: Viktigt att få träffas

Ingången: Borde förbunden bli argare?

80409_t.jpg

Dags att vässa kompetensen och nätverka

NYHET. Nytt år och nya tag! Då ivern slår till och du vill utvecklas i ditt arbete vill Förbundsarenan påminna om det som många av våra medlemsorganisationer ser som en av de mest givande bitarna av vår verksamhet: nätverken.Läs mera »
12.01.2022 kl. 09:55
80391_t.jpg

Våga väcka känslor

ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen. Läs mera »
11.01.2022 kl. 13:42
80395_t.jpg

Kom med i kampanjen #DigiDu och berätta om er digitala verksamhet

NYHET. Tillsammans kan de finlandssvenska förbunden göra mycket och denna vår kommer vi tillsammans i kampanjen #DigiDu att slå två flugor i en smäll. Förbund och föreningar vill nå fler för att på sikt få fler medlemmar och erbjuder samtidigt en möjlighet att tackla digitalt utanförskap. Läs mera »
11.01.2022 kl. 10:07
80389_t.jpg

Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.Läs mera »
11.01.2022 kl. 00:26
80052_t.jpg

Att träffas och att mötas

INGÅNGEN. För förbunden är det självklart att ordna olika evenemang. Vi kan det och är bra på det. Ändå kan vi fastna i gamla hjulspår och därför mår vi bra av att stanna upp och tänka till. Det gäller att måna om den största resursen: deltagarnas tid.Läs mera »
07.12.2021 kl. 09:22
80013_t.jpg

Förbundsarenan söker en praktikant

NYHET. Förbundsarenan söker en praktikant för våren 2022. Vi letar efter en företagsam och nyfiken högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden och tredje sektorn. Läs mera »
03.12.2021 kl. 08:05
79968_t.jpg

Padda, podd eller papper?

ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.Läs mera »
30.11.2021 kl. 08:47
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11
79857_t.jpg

Viveca Hagmark fortsätter som ordförande för Förbundarenan

NYHET. Viveca Hagmark från Folkhälsans förbund omvaldes till ordförande för år 2022. Nya i styrelsen är Mikaela Hermans från Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik och Malin Lindholm från Svensk Ungdom. Läs mera »
22.11.2021 kl. 10:05