Lugnet efter deadline

02.11.2021 kl. 07:18
PÅ BORDET. Det skulle vara skönt att jobba på en tidning som bara kom ut en gång i månaden, tänkte jag ofta på den tiden jag jobbade på en dagstidning. Efter ett knappt år på Svenska Trädgårdsförbundet och som ansvarig redaktör för Trädgårdsnytt kan jag konstatera att verkligheten inte riktigt är sådan som jag trodde.

Text: Sanne Wikström

Trädgårdsnytt utkommer väldigt ofta för att vara en månadstidning. Det innebär tolv nummer per år, tio tidningar då två är dubbelnummer. Det är en deadline i månaden i stort sett.

Men som tidningens innehållsproducent, journalist, korrekturläsare, layoutare, it-stöd, marknadsföringsansvarig och annonsgrafiker känns som om tidningen utkommer betydligt oftare. Det är en kort paus just efter deadline, men strax är det dags att börja planera innehållet i följande nummer. Marknadsföringen borde jobbas med kontinuerligt. Och så finns det en webbsida också…

Fördelarna är att det sällan kommer invändningar när layoutexperimenten drar i väg mot nya sfärer. Tycker jag att det är bra så är det bra. Och blir det inte bra så behöver man inte göra om det.

Trädgårdsnytt, undrar många er nu förvirrat, vad är det? Trädgårdsnytt är den enda svenskspråkiga tidningen för trädgårdsbranschen i Finland. Tidningen ges ut av Svenska Trädgårdsförbundet och som så många andra i Svenskfinland vill vi att alla ska känna sig bekväma hos oss. Vi försöker vara lockande för alla som ens har ett litet intresse för trädgård och för Svenskfinland. Vi riktar oss till koloniträdgårdsentusiasten i Brunakärr, potatisodlaren i Tenala och växthusägaren i Närpes. Men också till pionkännaren i Borgå och plantskoleägaren i Jakobstad.

Tidningen innehåller artiklar om forskning, om företag och om glada amatörer som odlar de mest olika saker. Målet är att innehållet skall vara ungefär hälften forskning och företagsnytt, hälften trädgårdsreportage och artiklar som riktar sig till hobbyodlare.

Trädgårdsnytt balanserar mellan språken, det mesta av forskningsmaterialet kommer på finska och det är en minst sagt spännande utmaning att översätta det till svenska. Ibland översätter vi från något av de nordiska språken om det dyker upp intressanta artiklar.

Trädgårdsnytt har prenumeranter i alla de nordiska länderna. Det är i huvudsak branschorganisationer och personer som jobbar inom trädgårdsbranschen som prenumererar från utlandet. Men den vägen når en del av den senaste forskningen inom branschen ut i Norden. Och en del av forskningen från de nordiska länderna når våra läsare som kanske odlar samma växter här. Trädgårdsbranschen är liten bransch och därför håller Trädgårdsnytt på att bygga upp ett samarbete med systertidningar i Norden. Vi har liknande klimat, står inför likande utmaningar med små marknader och stora avstånd.

Hur ser framtiden ut för en svenskspråkig branschtidskrift i Finland? Statistiken talar sitt dystra språk, odlarna blir färre och färre, liksom de trogna långvariga prenumeranterna. Behovet av information kan skötas via elektroniska nyhetsbrev och webbsidor. Eller kan det? Själv märker jag hur det mer och börjar klia i fingrarna efter en papperstidning efter många digitala år. Kanske det är bäst att prenumerera på papper, medan det ännu är möjligt.

Sanne Wikström är verksamhetsledare för Svenska Trädgårdsförbundet. Att vara ansvarig redaktör för Trädgårdsnytt utgör cirka hälften arbetet.

Läs också

På bordet: Digitala verktyg ger nya möjligheter av Ira Vaskola

 På bordet: Namnbyte för att professionalisera verksamheten av Ida Boucht

80409_t.jpg

Dags att vässa kompetensen och nätverka

NYHET. Nytt år och nya tag! Då ivern slår till och du vill utvecklas i ditt arbete vill Förbundsarenan påminna om det som många av våra medlemsorganisationer ser som en av de mest givande bitarna av vår verksamhet: nätverken.Läs mera »
12.01.2022 kl. 09:55
80391_t.jpg

Våga väcka känslor

ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen. Läs mera »
11.01.2022 kl. 13:42
80395_t.jpg

Kom med i kampanjen #DigiDu och berätta om er digitala verksamhet

NYHET. Tillsammans kan de finlandssvenska förbunden göra mycket och denna vår kommer vi tillsammans i kampanjen #DigiDu att slå två flugor i en smäll. Förbund och föreningar vill nå fler för att på sikt få fler medlemmar och erbjuder samtidigt en möjlighet att tackla digitalt utanförskap. Läs mera »
11.01.2022 kl. 10:07
80389_t.jpg

Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.Läs mera »
11.01.2022 kl. 00:26
80052_t.jpg

Att träffas och att mötas

INGÅNGEN. För förbunden är det självklart att ordna olika evenemang. Vi kan det och är bra på det. Ändå kan vi fastna i gamla hjulspår och därför mår vi bra av att stanna upp och tänka till. Det gäller att måna om den största resursen: deltagarnas tid.Läs mera »
07.12.2021 kl. 09:22
80013_t.jpg

Förbundsarenan söker en praktikant

NYHET. Förbundsarenan söker en praktikant för våren 2022. Vi letar efter en företagsam och nyfiken högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden och tredje sektorn. Läs mera »
03.12.2021 kl. 08:05
79968_t.jpg

Padda, podd eller papper?

ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.Läs mera »
30.11.2021 kl. 08:47
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11
79857_t.jpg

Viveca Hagmark fortsätter som ordförande för Förbundarenan

NYHET. Viveca Hagmark från Folkhälsans förbund omvaldes till ordförande för år 2022. Nya i styrelsen är Mikaela Hermans från Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik och Malin Lindholm från Svensk Ungdom. Läs mera »
22.11.2021 kl. 10:05