Länkar i kedjan

03.05.2022 kl. 10:36
BLOGG. Vi lever alla i bubblor, såväl privat som i arbetslivet. De senaste tjugo åren har dessa bubblor byggts ut med hjälp av olika sociala medier. Vi kan med rätta tala om utvecklingen som före och efter Facebook. Jo, du läste rätt. Även Facebook kommer att förlora sin position förr eller senare. Vad kommer istället? Det undrar Johanni Larjanko koordinator på Bildningsalliansen.

Text: Johanni Larjanko

Vi lever alla i bubblor, såväl privat som i arbetslivet. De senaste tjugo åren har dessa bubblor byggts ut med hjälp av olika sociala medier. Vi kan med rätta tala om utvecklingen som före och efter Facebook. Jo, du läste rätt. Även Facebook kommer att förlora sin position förr eller senare. Vad kommer istället? Det beror på vem du frågar. Det finns många som utmanat Facebook, men ingen som ännu lyckats peta ner jätten från tronen. Och så finns det dem som går sina egna vägar.

En central ingrediens i framgångrika sociala medier är kicken du får. Det är en mix av dopamin, bekräftelse, ego, fåfänga, skvaller och spegel.

LinkedIn har funnits sedan 2003, men alltid i skuggan av sina större syskon. I det här sammanhanget är det värt att nämna att LinkedIn med sina 800 miljoner användare alltså anses vara en liten plattform. Jag registrerade mig där några år efter att jag börjat vara på Facebook, men jag använde inte tjänsten särdeles mycket. Den kändes så tråkig och… ja ful helt enkelt. Där Facebook då kändes fräscht och nytt kändes LinkedIn som en rekryteringstjänst. En central ingrediens i framgångrika sociala medier är kicken du får. Det är en mix av dopamin, bekräftelse, ego, fåfänga, skvaller och spegel.

 

På senare år har jag minskat mitt facebookande rejält, både privat och i jobbet. Istället har jag flyttat över till just LinkedIn. Idag uppskattar jag den sakliga tonen, professionalismen, och avsaknaden av troll och kattvideon.

Idag uppskattar jag den sakliga tonen, professionalismen, och avsaknaden av troll och kattvideon.

Det har varit något av en uppförsbacke att komma igång. Jag försökte först komma underfund med plattformens struktur genom att se på olika Youtube-videon, gå på några onlineföreläsningar och följa med diskussioner på olika forum. Jag lärde mig att LinkedIn är en kanal som fungerar såväl privat som professionellt. För att få ut det mesta av LinkedIn är det ett par saker du behöver göra. Precis som andra plattformar bygger LinkedIn på interaktion. Om du inte följer någon, och ingen följer dig, är plattformen död. Du behöver vara aktiv, och närvarande. Men där slutar också likheterna med de flesta andra sociala medier.

Det du kommunicerar om har uteslutande med ditt jobb, din bransch eller dina intressen att göra. Ditt nätverk består av branschkollegor och jobbrelationer. Detta leder till ett annat slags beteende. Flödet blir relevant, intressant och ibland lite utmanande. Men innan du kommer dit måste du bygga lite. Jag har pynjat med min profil, valt ut mina intressen, fyllt ut min CV och sett över mina rekommendationer. Det är ett bra ställe för var och en att börja på. Efter det har jag fortsatt med att söka efter kollegor inom den bransch där jag är verksam, och skickar kontakt-förfrågningar.

Det jag gör nu handlar om att söka efter gemenskaper på LinkedIn, grupper eller sidor med ett innehåll som kopplar till mitt jobb och mina intressen. Jag kommenterar, gillar och delar de bästa guldklimparna. Jag skriver lite längre uppdateringar om viktiga saker som händer inom den bransch där jag är aktiv. Jag känner mig lite mer ajour med trender, och jag lär mig nya saker.

När någon i ditt nätverk publicerar en statusuppdatering om att de fått ett nytt jobb, gratulera inte hen. Gratulera organisationen som varit kloka nog att anställa personen.

Däremellan försöker jag förstå hur plattformen kan vara till nytta för min organisation. Till sist ett konkret tips som jag tycker illustrerar plattformen ganska bra. När någon i ditt nätverk publicerar en statusuppdatering om att de fått ett nytt jobb, gratulera inte hen. Gratulera organisationen som varit kloka nog att anställa personen.

Johanni Larjanko arbetar som kommunikatör vid Bildningsalliansen.

88823_t.jpg

Nadina Vihinen är Förbundsarenans nya verksamhetskoordinator

NYHET. Nätverksträffar, projekt, kommunikation och verksamhetsutveckling. Det kommer Nadina Vihinen att börja jobba med på Förbundsarenan. Hon ser fram emot att lära känna alla 68 medlemsorganisationer närmare.Läs mera »
30.01.2024 kl. 10:26
88796_t.jpg

Mia Wikström vald till Förbundsarenans viceordförande

NYHET. Efter en paus på några år gör Mia Wikström comeback i Förbundsarenans styrelse. Hon valdes nu till vice ordförande och vill i styrelsen jobba för de finlandssvenska förbundens gemensamma arena för samverkan.Läs mera »
26.01.2024 kl. 14:00
88741_t.jpg

Civilsamhället och banktjänster - ojämlikhet och möjligheter?

BLOGG. Bankavgifter är nödvändiga kostnader för föreningar och organisationer. En ny undersökning visar dessutom att bankavgifterna är en kostnadsfaktor för organisationer i civilsamhället som varierar stort.Läs mera »
22.01.2024 kl. 10:48
88592_t.jpg

Julia brinner för brandet 

ARTIKEL. Efter fyra år på Förbundsarenan drar verksamhetsutvecklare Julia Hemgård vidare till nästa utmaning, nämligen att bli projektledare på Niva Education. Julia lämnar Förbundsarenan i början av januari och inleder då sitt nya jobb.Läs mera »
08.01.2024 kl. 10:53
88562_t.jpg

Nytta, nöje och nåd genom nätverk

BLOGG. Sedan Förbundsarenan började erbjuda många möjligheter till nätverkande har flera saker hänt i Svenskfinland. Fler som jobbar i förbund och centralorganisationer har ett bredare nätverk och effekterna är stora och många.Läs mera »
04.01.2024 kl. 11:31
88555_t.jpg

Nu startar kampanjen Framtidsgåvan

NYHET. Testamentdonationer till förbund och föreningar ökar. För att höja medvetenheten om möjligheten att donera till organisationer genom testamente koordinerar Förbundsarenan kampanjen Framtidsgåvan.Läs mera »
03.01.2024 kl. 09:04
88334_t.jpg

Är du Förbundsarenans verksamhetskoordinator?

NYHET. Vill du jobba med och för ideella organisationer? Drivs du av att planera och förverkliga evenemang och projekt? Är du dessutom intresserad av att hantera både kommunikations- och administrationsuppgifter? Då kan du vara den kollega vi letar efter. Ta chansen att bli en central del av Förbundsarenans team! Läs mera »
04.12.2023 kl. 15:24
88333_t.jpg

”De finlandssvenska förbunden konkurrerar inte, utan kompletterar varandra”

ARTIKEL. Det har hänt mycket under Viveca Hagmarks tre år som Förbundsarenans ordförande. En pandemi, ett digitalt jättekliv och ekonomiska utmaningar. Men fram för allt har Förbundsarenan utvecklats och ytterligare hittat sin form under Vivecas ordförandeskap.Läs mera »
04.12.2023 kl. 14:58
88330_t.jpg

Verksamheten utvecklas om någon vågar ställa frågor

BLOGG. Paktering av information, personlig utveckling och framtidshopp. ÅA-studerande Sofia Blomqvist har gjort en tremånaders praktik på Förbundsarenan denna höst och berättar vad hon tar med sig.Läs mera »
04.12.2023 kl. 11:04