En man som sänder live ett evenemang. Han sitter vid ett bord med datorer och annan teknik framför sig.

Mät och utveckla digitalt kunnande inom förbunden

30.05.2022 kl. 15:12
ARTIKEL. Hur mäter man digitalt kunnande och utvecklar digitala kunskaper inom förbunden? Ni kan börja genom att använda något av de verktyg som här presenteras.
Text: Maj Ilola
Foto: Joanna Lindén-Montes
 

På seminariet Förbundens roll i en digital värld i maj fick vi höra resultat från projektet Digistöd och kampanjen DigiDu som Förbundsarenen drivit 2021-2022. På seminariet presenterades också Digikompassen, som är Finlands färdplan för att nå EU:s gemensamma mål för digitalisering i Europa. Dessutom diskuterades hur förbunden kan mäta och utveckla sina digitala kunskaper. I den här artikeln presenteras några verktyg som kan vara till hjälp när man vill diskutera digitalisering inom förbunden.

Vad är digitalisering?

Digitalisering innebär förnyande och utvecklande av verksamheten med hjälp av teknologin. Digitaliseringen kräver kunskap och börjar från människan som utvecklar verksamheten. Digitaliseringen och det kunnande som den kräver är väldigt centralt i dagens arbetsliv. Digitalisering handlar också om förändring av organisationskulturen, livslångt lärande och långsiktig kunskapsutveckling. Nyckeln till vårt digitala kunnande finns i diskussion.

Hur ser förbundens digitala kunskaper ut?

Järjestödigi-utredning utreder årligen de finländska föreningarnas digikunskaper. Utredningen gjordes av Vitec Avoine Oy, TIEKE ry och Viestintä-Piritta Oy. Den senaste utredningen är från 2020. Cirka 500 svarade på utredningen varav 150 var förbund och centralorganisationer och resten regionala och lokala föreningar.

I utredningen kom bland annat följande siffror fram:

  • 41 procent av förbunden har kunskap i att ordna webbinarier och 69 procent har kunskap i att ordna distansmöten. 76 procent av förbunden har möjliggjort distansdeltagande i evenemang, 89 procent använder sociala medier i marknadsföringen av evenemang och 86 procent tar emot anmälningar till evenemang på nätet.
  • 61 procent av alla föreningar har förbättrat webbtillgängligheten på sin webbplats och 37 procent har uppmärksammat tillgänglighet i sitt innehåll på sociala medier.
  • 70 procent av alla föreningar har ett digitalt medlemsregister och 80 procent har en webbplats.
  • 26 procent av alla föreningar erbjuder digistöd. Av de lokala och regionala föreningarna erbjöd en tredjedel digistöd och av de nationella föreningarna erbjöd en fjärdedel digistöd.
  • 41 procent av förbunden har en kommunikationsstrategi. 74 procent alla föreningar har inte en digitaliseringsstrategi. Bara fem procent av föreningarna har en och 14 procent planerar eller överväger att skriva en.

Vilka digitala kunskaper behöver vi inom vårt förbund?

Enligt Anders Skov från Center for Digital Dannelse är digitalt kunnande en kombination av kunskap, färdigheter och attityder relaterade till användningen av teknik i utförandet av uppgifter, i problemlösning, i kommunikation, i datahantering, i samarbete samt i skapandet och delandet av innehåll på ett effektivt, sakligt, säkert, kritiskt, kreativt, självständigt och etiskt sätt.

Bild: Finansministeriet

Ett bra sätt att utvärdera och utveckla det digitala kunnandet är att föra en diskussion inom förbundet och fråga de följande frågorna:

  • Hur påverkar digitaliseringen vår verksamhet?
  • Arbetar vi med kärnarbete eller ska vi utveckla nya tjänster?
  • Vilka kompetenser och på vilken nivå behöver var och en av oss? Räcker grundläggande färdigheter eller behövs specialkunnande? Nu och i framtiden
  • Vad är vi bra på tillsammans? Var saknar vi kompetens?
  • Hur reagerar vi på saknande kompetens?
  • Vad gör vi just nu? Vad på långt sikt?

(EU:s DigComp-projekt)

Hur mäter och utvecklar vi våra digitala kunskaper?

Det finns en del verktyg för att mäta det digitala kunnandet och för att föra en diskussion inom organisationen för att kunna utreda vilka digitala kunskaper som borde utvecklas.

Digital Competence Wheel är ett danskt kartläggningsverktyg som ger en inblick i vilka digitala kunskaper som finns och hur man kan utveckla dom. Verktyget är gratis och alla inom organisationen kan börja med att svara på frågorna i kartläggningen för att kunna mäta sitt eget digitala kunnande.

MyDigiSkills är ett annat liknande verktyg som mäter digitalt kunnande på alla DigComps 5 delområden. DigComp är ett digitalt kompetensramverk för europeiska medborgare utvecklat av EU.

Efter att alla i personalen utvärderat och mätt sin digitala kunskap kan man ha en diskussion för att utvärdera vilket digitalt kunnande som finns inom organisationen. Som hjälp för detta finns det Digiträningskort, som är ett antal kort med frågor relaterade till digitaliseringen. Digiträningskorten hjälper att inleda en diskussion om digitaliseringens påverkan och digitalt kunnande inom organisationen. Välj de frågor som är viktiga för just din organisation och lägg till egna frågor vid behov. Skriv ner svaren, som kan fungera som botten för t.ex. en digitaliseringsstrategi.

Länkar

 Järjestödigi-utredningen

 Digitalisaation vaatima osaaminen, Finansministeriet

 Digital Competence Wheel

 MyDigiSkills

 Digiträningskorten

Läs mer

Artikel: Väss din digitala kompetens

Artikel: Digital delaktighet

Artikel: Tillgänliga webbsidor fungerar bättre för alla

83507_t.jpg

Årets ordförande Henna Björkqvist vill värna om mångfalden i föreningslivet

NYHET. Förbundsarenan har korat Henna Björkqvist som Årets ordförande bland centralorganisationer i det finlandssvenska civilsamhället. Björkqvist har varit ordförande för miljöorganisationen Natur och Miljö sedan hösten 2020. Läs mera »
04.10.2022 kl. 19:00
83480_t.jpg

Vill civilsamhället ha donationer eller investeringar?

Förbund och föreningar ansöker om bidrag. En del ber också om donationer. Men hur tänker vi kring att be om investeringar? Förbundsarenans projektledare Robert Nilsson funderar kring vad detta betyder för våra verksamheter.Läs mera »
03.10.2022 kl. 08:38
83436_t.jpg

Unga erbjuds ledarskapsutbildning i unikt projekt

BLOGG. Norr om Stan har sedan våren 2021 koordinerat en ledarskapsutbildning för unga i åldern 14-17 år. Det går undan och samarbetet utökas som bäst med flera nya aktörer, skriver verksamhetsledare Katja Salojärvi.Läs mera »
28.09.2022 kl. 12:14
83156_t.jpg

Effekter av nätverkande

BLOGG. Några förändringar i de nätverk för anställda och förtroendevalda som Förbundsarenan driver är aktuella. Målet är att nätverken ska stöda och vara till nytta för ännu fler av våra medlemsförbund. Förbundsarenans verksamhetsledare Mari Pennanen reflekterar kring betydelsen av fungerande nätverk för de finlandssvenska förbunden. Läs mera »
07.09.2022 kl. 13:45
83155_t.jpg

Malin Lindholm ny vice ordförande på Förbundsarenan

NYHET. Det har skett ett byte på posten som vice ordförande. Malin Lindholm, förbundssekreterare på Svensk Ungdom, tar över och ser framemot att fortsätta arbetet för ett starkare civilsamhälle.Läs mera »
07.09.2022 kl. 13:19
83150_t.jpg

Våra värdefulla tidskrifter

BLOGG. Då man jobbar inom en organisation som ger ut en medlemstidning är Förbundsarenans nyutkomna rapport Tidskriftsbarometern intressant läsning. Ilona Salonen, t.f. verksamhetsledare på Svenska Hörselförbundet, reflekterar över rapportresultatet och tidskrifternas framtid.Läs mera »
07.09.2022 kl. 11:24
83135_t.jpg

Delta i kurser kring arbetsvälmående i Europa

NYHET. Förbundsarenan har beviljats bidrag för Erasmus+ mobilitetsprogram. Bidraget ger anställda inom förbundsfältet och den fria bildningen möjlighet att delta i fortbildningar i fem europeiska länder under våren 2023.  Läs mera »
06.09.2022 kl. 11:43
83117_t.jpg

Förbundsarenan ordnar sparringgrupp om företagssponsring

NYHET. Förbundsarenan ordnar en sparringgrupp som vid tre tillfällen kommer att träffas på distans och diskutera företagssponsring och paketering av verksamheten. Läs mera »
05.09.2022 kl. 09:14
82991_t.jpg

Tidskriftsbarometern 2022: Finlandssvenska tidskrifter omsätter 10 miljoner i år

NYHET. Tillsammans ger de finlandssvenska tidskrifterna ut 470 nummer per år. Tidskrifterna sysselsätter 180 personer på hel- eller deltid och engagerar dessutom ett stort antal frilansare. Det är för många dags att tänka om gällande betydelsen av tidskrifterna.Läs mera »
29.08.2022 kl. 12:59