Kampanjen Engagera nådde över 100000 personer

04.06.2025 kl. 08:27
NYHET. Under våren 2025 koordinerade Förbundsarenan en synlighetskampanj kring engagemang för att visa på olika sätt att engagera sig. 26 organisationer deltog i kampanjen och tillsammans lyfte vi temat mycket brett med stor synlighet som resultat.

Med kampanjen ville Förbundsarenan tillsammans med intresserade förbund synliggöra engagemangets betydelse för civilsamhället och Finland och visa att det finns många olika sätt för människor att engagera sig i civilsamhället.

– Ett av de finaste resultaten av kampanjen är att ett av våra medlemsförbund berättade att de blev kontaktade av en människa som ville bli volontär, efter att organisationen gjort inlägg på sociala medier inom kampanjen. Det är precis det vi ville uppnå, att människor hittar sätt att engagera sig, säger Robban Nilsson, projektledare på Förbundsarenan och den som koordinerade kampanjen.

– Den här typen av kampanjlösning kring ett visst tema är ett sätt som vi arbetar på för att stöda medlemsförbunden. Det är kostnads- och resurseffektivt att synliggöra gemensamma utmaningar på detta vis. Genom en gemensam kommunikationsplan med tidpunkter för gemensamma lyft får vi en högre synlighet och genomslagskraft än om var och en själv ska arbeta för att synliggöra aktuell utmaning. Delningskulturen och att ge varandra draghjälp har definitivt visat sig vara bra och ge synlighet.

– Med Engagera-kampanjen fick vi en bredare synlighet än med Framtidsgåvan. Framförallt kan sägas att de förbund som deltog var mycket aktiva. Jag är både stolt och glad över de fina resultaten, säger Robban Nilsson, och riktar ett stort tack till alla som på olika sätt bidrog till kampanjens fina resultat.

I september kommer en uppföljning kring temat testamentgivande, då Förbundsarenan tillsammans med sina medlemsförbund under tiden 8-14 september kommer att synliggöra testamentgivande som ett sätt att stöda civilsamhället.

Rapport: Engagemangskampanjen 2025

Läs mer om kampanjen.

 

93586_t.jpg

Problemlösning och beslutsfattande – på kurs i Rom

BLOGG. Konflikter på jobbet handlar ofta om bristande kommunikation. Det reflekterar Camilla Sederholm kring efter kursen Problem Solving and Decision Making som hon deltog i via Förbundsarenans Erasmus+-mobilitetsprojekt.Läs mera »
26.05.2025 kl. 13:06
92872_t.jpg

Engagera dig för framtidens generationer

BLOGG. Civilsamhället är beroende av engagemang och att engagera sig för framtidens generationer är en investering i framtidens ledare. Läs mera »
20.03.2025 kl. 09:46
92369_t.jpg

Tillsammans visar vi möjligheter att engagera sig

NYHET. Civilsamhället bygger på engagemang i olika former. Medlemmar, förtroendevalda, volontärer, donatorer – personer som väljer att engagera sig. Nu startar kampanjen Engagera! där vi tillsammans visar på många möjligheter till engagemang. Läs mera »
04.02.2025 kl. 13:06
92296_t.jpg

Förbundsanställda åker på kurs till Spanien och Tjeckien

NYHET. Snart åker tre förbundsanställda till Barcelona för att i fem dagar fördjupa sig i temat ”Train the trainer”. Kursen ska ge dem stöd och verktyg för att handleda andra. Under våren deltar totalt 13 personer i kurser runt om i Europa via Förbundsarenans mobilitetsprojekt.Läs mera »
27.01.2025 kl. 13:59
90377_t.jpg

Delta i kurser kring självledarskap i Europa

NYHET. Förbundsarenan har beviljats Erasmus+-finansiering och startar ett nytt projekt. Projektet ger anställda inom förbundsfältet möjlighet att delta i fortbildningar i fyra europeiska länder under våren 2025.Läs mera »
05.08.2024 kl. 13:48
90564_t.jpg

Tips för ett mer engagerat civilsamhälle

ARTIKEL. Hur ser framtidens engagemang ut? Hur kommer medlemskap att se ut och hur kan förbund och föreningar engagera nya medlemmar? Engagerade studerande lyfter fram hur vi gör människor delaktiga. Läs mera »
30.07.2024 kl. 10:29
89286_t.jpg

Studio Dim utformar kampanjen Framtidsgåvan

ARTIKEL. Studio Dim är en design- och kommunikationsbyrå med en vision om att tillgängliggöra gott digitalt stöd för ideella initiativ. Tillsammans med Förbundsarenan har de utvecklat kampanjen Framtidsgåvan. Tillgänglighet och trovärdighet är avgörande när det gäller att sprida kunskap, menar Henrietta Andersson som tillsammans med Ida Dimic driver Studio Dim.Läs mera »
07.03.2024 kl. 09:39
88333_t.jpg

”De finlandssvenska förbunden konkurrerar inte, utan kompletterar varandra”

ARTIKEL. Det har hänt mycket under Viveca Hagmarks tre år som Förbundsarenans ordförande. En pandemi, ett digitalt jättekliv och ekonomiska utmaningar. Men fram för allt har Förbundsarenan utvecklats och ytterligare hittat sin form under Vivecas ordförandeskap.Läs mera »
04.12.2023 kl. 14:58