Företagssponsring – hur kan en organisation attrahera sponsorer?

11.09.2023 kl. 09:25
ARTIKEL. Sponsring har stor potential för finlandssvenska förbund. Vi tipsar kring hur förbund kan få till samarbeten med företag.

Text: Robert Nilsson
Foto: Joanna Lindén-Montes

Inom ramen för projektet Finansieringskällor för förbunden ordnades denna höst en sparringgrupp om företagssponsring. Inom sparringgruppen betonades det särskilt att sponsring kan ske på flera nivåer.

Sponsring kan vara aktuellt till exempel för ett förbund som ska ordna evenemang. Ett företag vara med och uppbära en kostnad eller delkostnad för själva evenemanget, till exempel så att företaget står för en del av en lokalkostnad.

Det blir också vanligare att företag ägnar sig åt sponsring som karaktäriseras av att de bidrar med kunskap, till exempel gällande webbdesign och marknadsföring. Även detta är sådant som kan vara intressant då evenemang ordnas. Just den här sistnämnda delen, som handlar om ett utbyte av tjänster och kunskap, kan hjälpa en organisation att hålla kostnader nere.

Fundera kring vad företaget faktiskt får ut av själva samarbetet.

Genom att tänka brett kring olika typer av samarbetsmodeller med företag kan förbund och organisationer optimera sina möjligheter till framgångar då det gäller sponsring. Sponsring är, och har alltid varit, attraktivt för näringslivet.

Hur kan organisationer jobba med företagssponsring?

En viktig del då sparringgruppen planerades var att ge deltagarna möjligheten att prova på och göra egna fiktiva sponsoransökningar. Johan Finnberg från Buster Boats och Joakim Frimodig från CapMan fungerande som externa experter i sparringgruppen och gav deltagarna värdefulla synpunkter kring sponsoransökningar ur ett företags perspektiv.

- Företag kontaktas ofta och av många organisationer och därför är det viktigt att fundera hur ni sticker ur mängden i samband med att ni tar kontakt, säger Johan Finnberg.

- Det är också viktigt att ni noga funderat vad vi som företag faktiskt får ut av själva samarbetet, säger Joakim Frimodig.

Tips för en bra sponsoransökan

Johan och Joakim har ett antal tips kring en bra sponsoransökan:

  • Läs på. Det gäller att vara väl förberedd och påläst om företaget ni närmar er. Vilka varumärken representerar företaget? Var finns företaget geografiskt?
  • Konkreta förslag för företaget att ta ställning till. Se till att det finns konkreta (och gärna flera) förslag för mottagaren att ta ställning till då ni presenterar er idé. Ju tydligare detta är paketerat desto bättre.
  • Börja med ”sales pitchen”. Om ni kontaktar ett företag per e-post så inled gärna med att direkt komma till själva saken. Förklara vad ni söker samarbete till, varför och vilken som är er målgrupp. Det är också ett stort plus om det då finns en koppling mellan er målgrupp och företaget.
  • Undvik att skicka stora filer. Stora bilagor har en tendens att fastna i olika mailfilter. Det ni skickar och bifogar ska vara komprimerat och koncist.
  • Visa vad ni vill. Om ni har tillgång till visuellt material så använd det.

Träffarna gav resultat

Utvärderingen av sparringgruppen visade att deltagarna uansåg att de fått bättre förståelse kring sponsring. I utvärderingen lyftes bland annat fram att sparringgruppen gav en insikt i vilken styrka det fanns i att dela erfarenheter organisationer emellan.

Under träffarna testade deltagarna olika sätt att närma sig potentiella sponsorer. Ddeltagarna fick öva med de externa experterna och de testade att via e-post, visuella presentationer och muntlig framställning försöka få sponsring. Detta sätt att öva visade sig enligt utvärderingen vara mycket uppskattat och konkret respons av experterna gav deltagarna möjlighet att ännu förbättra sig innan de kontaktar företag nästa gång.

 

94756_t.jpg

Emilia Juslin är Förbundsarenans nya verksamhetsledare

NYHET. Förbundsarenan har valt en ny verksamhetsledare. Emilia Juslin kommer att leda de finlandssvenska förbundens gemensamma arena för samverkan. Hon ser fram emot att lära känna alla medlemsorganisationer närmare.Läs mera »
20.10.2025 kl. 07:00
94691_t.jpg

Tidskriften Skärgård är Årets tidskrift 2025

Tidskriften Skärgård är Årets tidskrift 2025. Det kunde en enhällig jury slå fast i slutet av september.Läs mera »
13.10.2025 kl. 07:15
94574_t.jpg

Sluta säga att det finns för många organisationer

INGÅNGEN. Som verksamhetsledare på Förbundsarenan har jag otaliga gånger hört påståendet att det finns för många förbund och föreningar i Svenskfinland. Varje gång har jag velat poängtera det som borde vara självklart: det är bara en grupp människor som har rätt att avgöra om en förening behövs och det är medlemmarna.Läs mera »
30.09.2025 kl. 15:25
94388_t.jpg

Att testamentera till en ideell organisation

BLOGG. Varför talar vi inte mera om testamenten? Är testamenten tabu, enkelt, svårt? Det här är några frågor som Camilla Sederholm funderat på i sin roll att hjälpa Förbundsarenans 68 medlemsförbund att staka ut vägar till nya finansieringsmöjligheter. Läs mera »
11.09.2025 kl. 11:01
94289_t.jpg

Från ensam verksamhetsledare till stark samhällsaktör

ARTIKEL. Efter tio år som verksamhetsledare lämnar Mari Pennanen Förbundsarenan – organisationen hon varit med och byggt upp från grunden till en stark röst för det finlandssvenska civilsamhället. Nu väntar nya utmaningar på Folkhälsan.Läs mera »
01.09.2025 kl. 14:58
94283_t.jpg

Rekrytering: Verksamhetsledare till Förbundsarenan

Vill du leda utvecklingen av civilsamhället på svenska i Finland? Förbundsarenan söker nu en ny verksamhetsledare som med engagemang, mod och struktur kan ta organisationen vidare.Läs mera »
01.09.2025 kl. 07:45
94288_t.jpg

Mod att förändra – vem är årets ordförande 2025?

NYHET. Mod att göra förändring eller möta förändring. Det lyfter juryn som ska utse årets ordförande fram när det nu är dags att nominera kandidater. Skulle din förbundsordförande vara värd vandringspriset? Nu kan du nominera!Läs mera »
29.08.2025 kl. 13:44
94181_t.jpg

Vem styr Förbundsarenan år 2026?

NYHET. På höstmötet är det dags att välja ny ordförande och nya styrelsemedlemmar till Förbundsarenan. Nu ber valberedningsutskottet om nomineringar. Läs mera »
19.08.2025 kl. 08:52
94127_t.jpg

Tala mer ekonomi – våga sälja din ”dammsugare”

BLOGG. Ny höst och nya tag för förbund och organisationer i arbetet kring olika finansieringskällor. Projektledare Camilla Sederholm lyfter fram att pengar finns, men utmaningen är att kanalisera dem till den egna organisationen.Läs mera »
13.08.2025 kl. 07:02