Styrelsedagarna 2021

01 Oktober 2021 kl. 18.00–02 Oktober 2021, 14.00

Vilken roll och vilket ansvar har de finlandssvenska förbunden? Styrelsedagarna 2021 är en mötesplats för de finlandssvenska förbundens förtroendevalda.

Förbundsarenan erbjuder förtroendevalda på förbunds- och centralorganisationsnivå möjlighet att träffa andra som också leder ett förbund. Under Styrelsedagarna får du möjlighet att nätverka, att ventilera gemensamma utmaningar och konkret fortbildning i ditt ansvarsfulla uppdrag. På Styrelsedagarna får du möjlighet att reflektera över ditt förbunds plats i en större helhet.

Temat för Styrelsedagarna 2021 är slipade förbund. Under dagarna behandlar vi teman kring styrelsens roll och ansvar i ett föränderligt medborgarsamhälle. Psykolog Anna Bennich lyfter fram civilsamhällets betydelsefulla roll i kampen mot ensamhet och professor Christina Dahlblom diskuterar ledarskap och samarbete för förtroende och engagemang. Vi kommer att fundera på betydelsen av god förvaltning och hur styrelsen kan ta nästa steg. Självklart finns det även utrymme för att utbyta erfarenheter, nätverka och umgås med andra förtroendevalda inom förbundsvärlden.

Program

Styrelsedagarna inleds på fredagskvällen kl. 18-20 med en diskussion kring rollen som förbundsordförande eller styrelsemedlem under rubriken Att ta ansvar under tryck. Programmet fortsätter under lördagen kl. 9-14 med diskussion, erfarenhetsutbyte, föreläsningar och workshops.

Programmet i PDF

Praktisk information

Vi planerar Styrelsedagarna 2021 som ett hybridevenemang där du har möjlighet att delta antingen fysiskt på plats i centrala Helsingfors eller på distans via Zoom. Vi följer med hur corona-situationen utvecklas och eventuella ändringar kan förekomma.

Inbjudna och anmälningar

Till Styrelsedagarna 2021 bjuds Förbundsarenans medlemsorganisationers styrelse in. Verksamhetsledare vid Förbundsarenans medlemsorganisationer är också välkomna att delta, men detta förutsätter att även organisationens styrelse deltar.

Det kostar inget för inbjudna att delta, men organisationerna står själva för eventuella resor och övernattning. För inhiberingar senare än den 12.9 fakturerar vi en no show-avgift på 150 euro. Du kan bekräfta om du deltar på plats eller på distans senast den 1.9. Förtroendevalda i andra centralorganisationer än Förbundsarenans medlemsorganisationer är välkomna att delta och deltagaravgiften är 150 euro.

Anmäl dig här senast den 1 september.

Välkommen med!

Styrelsedagarna ordnas i samarbete med Svenska folkskolans vänner och med understöd av Svenska Kulturfonden och Stiftelsen Tre Smeder.

Helsingfors/ vid din dator