Så här engageras nya medlemmar

23.07.2020 kl. 18:51
ARTIKEL. Svenska pensionärsförbundet utnämndes till Årets förbund 2020 på grund av förbundets goda insats för att öka medlemsantalet och engagera nya medlemmar. Nu delar de med sig av sina tips för lyckad medlemsrekrytering.

Text: Julia Hemgård

I ett samhälle där fokus ligger på individuella intressen, är det för många förbund en utmaning att rekrytera och engagera nya medlemmar. Svenska pensionärsförbundet lyckades ändå med framgång rekrytera 912 nya medlemmar under år 2019. Anita Ismark, ordförande för Korsnäsnejdens Pensionärer och viceordförande för Svenska pensionärsförbundet delar med sig av konkreta tips på hur och varför förbundets rekryteringskampanj blev så lyckad som den blev.

- Färre medlemmar resulterar på lång sikt i mindre verksamhet, konstaterar Anita som svar på frågan om varför Svenska pensionärsförbundet påbörjade rekryteringskampanjen.

- Syftet med kampanjen var att ge de lokala föreningarna konkreta tips och inspirera till fortsatt arbete för att engagera nya medlemmar, fortsätter Anita och poängterar betydelsen av att kontinuerligt arbeta för att komma i kontakt med nya medlemmar.

Konkreta tips

Förbundsarenan bad Anita dela med sig av fyra konkreta tips på hur man som förbund framgångsrikt lyckas engagera nya medlemmar.

1. Konkreta mål och tydlig tidsram

Då man sätter igång en kampanj är det viktigt att sätta ut tydliga mål och en konkret tidsplan, också på lokal nivå. Svenska pensionärsförbundet engagerade de lokala föreningarna och lade tillsammans med dem upp mål för de enskilda föreningarna att uppnå. På så sätt blir kampanjen mera konkret, också på gräsrotsnivå, förklarar Anita.

2. Informationsspridning

Det är viktigt att aktivt marknadsföra och kommunicera utåt vilken typ av verksamhet man erbjuder. Genom att erbjuda medlemsförmåner och relevanta aktiviteter som berör målgruppen lockar man även nya medlemmar att delta. Svenska pensionärsförbundet skickade flitigt ut marknadsföring och medlemstidningen God Tid till potentiella nya medlemmar runt om i Finland för att synliggöra sin verksamhet.

3. Personlig kontakt

Marknadsföring och synlighet är viktigt, men personlig kontakt väger ännu tyngre. Att aktivt berätta om förbundsverksamheten till vänner och bekanta och bjuda med folk att delta i verksamheten är ett effektivt sätt att rekrytera nya medlemmar. Lågtröskelverksamhet är viktigt om man vill att nya personer ska våga delta.

4. Uppföljning

Anita poängterar betydelsen av uppföljning och att våga fråga flera gånger. Det räcker inte med att endast skicka ut marknadsföringsepost och brev. Marknadsföring och informationsspridning är förarbetet, man sår frön, själva skörden sker kanske först då man ringer upp eller är i direkt kontakt med personen. Som med så många andra saker, har ett budskap mera effekt då vi hört det flera gånger och från olika källor, förklarar Anita.

Svenska pensionärsförbundets har publicerat en handbok kring medlemsvärvning. Bekanta dig med handboken via denna länk, och få ytterligare tips om hur ditt förbund kan engagera och rekrytera nya medlemmar.

 

Läs också

Alla förbund kan öka medlemsantalet genom hårt arbete

Sänk tröskeln och bjud med oss unga

73762_t.jpg

Organisationskonferensen 2020 närmar sig

Vilken är civilsamhällets roll i jakten på ett hållbart samhälle och hur ser en hållbar organisation ut år 2020? Den 7 oktober är det dags för Organisationskonferens med tema hållbarhet. Kom med och bidra till diskussionen kring ett hållbart civilsamhälle.Läs mera »
02.09.2020 kl. 15:22
74543_t.jpg

Dags att nominera till Förbundsarenans styrelse

NYHET. Höstmötet närmar sig och med det val av personer till Förbundsarenan styrelse. Vem vill ni i ert förbund se i styrelsen? Nu kan ni nominera.Läs mera »
01.09.2020 kl. 11:11
74527_t.jpg

Engagerad diskussion om höjning av medlemsavgift

NYHET. Förbundsarenans vårmöte bjöd på en ivrig och engagerad diskussion om medlemsavgifterna. På vårmötet beslöts också att Förbundsarenan slutar välja personliga ersättare på styrelsemedlemmarna.Läs mera »
31.08.2020 kl. 12:50
74279_t.jpg

Kommunikation – en förutsättning för föreningsarbetet

PÅ BORDET. När kan ett förbund anse sig ha lyckats med kommunikationen med medlemmarna? DIFF – Ingenjörerna i Finland förnyar sitt sätt att kommunicera. Tf. verksamhetsledare Viktor Kock skriver att de går mot trenden då de gjort sin strategi.Läs mera »
11.08.2020 kl. 08:18
73795_t.jpg

De finlandssvenska förbundens röster

INGÅNGEN. Jag stänger mötet på skärmen, andas djupt och börjar fundera. Var jag tillräckligt tydlig, fick jag fram mitt budskap och hur togs det emot? För många inom förbunden är det vardag att delta i olika höranden, då påverkansarbete är en av grundstenarna inom verksamheten.Läs mera »
04.06.2020 kl. 08:26
73742_t.jpg

Folkdansen har flyttat till nätet i coronatider

PÅ BORDET. Att dansa folkdans utan närkontakt är en omöjlighet. Mycket av vårens planerade verksamhet har därför skjutits fram, men även Finlands Svenska Folkdansring har utvecklas verksamhet på nätet, skriver verksamhetsledare Katja-Sailakari.Läs mera »
02.06.2020 kl. 14:20
73716_t.jpg

Nytt nätverk för förbundens påverkare

Förbundsarenan har startat ett nytt nätverk kring intressebevakning och påverkansarbete. På den första träffen diskuterades bland annat hur vi tillsammans bättre kunde synliggöra tredje sektorns roll. Erfarenhetsutbyte och kommunikation är de första stegen mot mer samarbete.Läs mera »
29.05.2020 kl. 10:08
73568_t.jpg

Mentorer värdefulla som stöd för nyblivna ordförande

Mentorix 2019-2020 erbjöd förtroendevalda inom förbunden möjlighet att med hjälp av en mentor utvecklas i sitt uppdrag. Betydelsen av att ha en mentor visade sig enligt utvärderingen vara stor speciellt för personer som var nya på sin post.Läs mera »
15.05.2020 kl. 09:56