Förbunden skapar gemenskap och tillit också under pandemin

07.04.2021 kl. 10:53
NYHET. Coronapandemin har tvingat de finlandssvenska förbunden att inhibera eller skjuta fram evenemang, möten, tävlingar, utbildningar, läger och andra former av verksamhet. Men samtidigt har nya former av digital verksamhet uppkommit.

Förbundsarenan, som samlar de finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna inom tredje sektorn, har gjort en kartläggning av hur coronapandemin påverkat förbunden och deras verksamhet. Kartläggning visar att året varit tungt och arbetsdrygt, men att förbunden anpassat verksamheten för att stöda sina målgrupper också under pandemin.

- Många har upplevt stor osäkerhet och det har varit psykiskt tungt för båda anställda och förtroendevalda med snabba förändringar, ovisshet, ändrade planer och utan möjligheter att kunna förutspå framtiden, säger Mari Pennanen, verksamhetsledare på Förbundsarenan.

Förbunden rapporterar om att ekonomin i många fall varit ansträngd, med allt från permitteringar och samarbetsförhandlingar till stark oro som följd. Samtidigt har en del förbund haft utmaningar då de beviljats finansiering för verksamhet som inte gått att genomföra enligt planen. Verksamhet på nätet har å andra sidan också betytt betydande inbesparingar för en del förbund.

- Vår tidigare kartläggning av arbetsvälmåendet bland anställda i förbunden visar att många anställda motiveras av det ideella syftet och att de upplever att deras arbete är samhälleligt viktigt. Jag tror att det är en av faktorerna som gör att många orkat jobba hårt med att planera om, fixa plan B och C och också hitta lösningar som fungerar på distans, då många ser att verksamheten har betydelse och behövs, säger Mari Pennanen.

Även om en stor del av verksamheten fått ställas in eller ordnas på distans, så är det många förbund som utvecklat nya verksamhetsformer på nätet. Flera förbund rapporterar om ett ökat behov av verksamheten, och till och med att vissa verksamhetsformer vuxit explosionsartat, bland annat rådgivning och verksamhet som kunnat ordnas under trygga förhållanden.

- Det märks i kartläggningen att verksamhet på nätet hänger nära samman med målgruppen. Alla medlemmar och målgrupper har inte hängt med i det digitala klivet och en del har då fallit utanför, vilket också oroar förbunden, säger Mari Pennanen.

Förbunden oroar sig också för demokratifrågor då deltagare har olika möjligheter att delta i distansmöten, till exempel på grund av en funktionsnedsättning eller för att tekniken utmanar eller skrämmer. Några förbund lyfter fram att svårare ärenden lätt skjuts fram i väntan på vanliga möten, vilket gör att utvecklingsprocesser stannar av. Många förbund är expertorganisationer som bygger på en nära kontakt med medlemskåren som grund för påverkansarbete och intressebevakning, och den vanliga kontakten saknas i många fall då fysiska träffar inte ordnats. Att få nya medlemmar och engagera aktiva kräver också helt nya metoder, vilket är utmanande.

- De finlandssvenska förbunden bidrar med mycket värdefull verksamhet som skapar gemenskap och tillit i samhället. Trots digitala lösningar och målmedvetet arbete för att enligt gällande restriktioner kunna erbjuda verksamhet så visar kartläggningen att det bland förbunden finns en oro för hur olika målgrupper mår och hur förbunden kan stöda dessa med sin verksamhet, säger Mari Pennanen.

Frågor om hur coronapandemin påverkat de finlandssvenska förbunden ingick i Förbundsrundan, en enkät till Förbundsarenans 62 medlemsorganisationer (läs mer om Förbundsrundan här). Svaren på övriga frågor analyseras och kommer senare att publiceras på www.forbundsarenan.fi.

80409_t.jpg

Dags att vässa kompetensen och nätverka

NYHET. Nytt år och nya tag! Då ivern slår till och du vill utvecklas i ditt arbete vill Förbundsarenan påminna om det som många av våra medlemsorganisationer ser som en av de mest givande bitarna av vår verksamhet: nätverken.Läs mera »
12.01.2022 kl. 09:55
80391_t.jpg

Våga väcka känslor

ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen. Läs mera »
11.01.2022 kl. 13:42
80395_t.jpg

Kom med i kampanjen #DigiDu och berätta om er digitala verksamhet

NYHET. Tillsammans kan de finlandssvenska förbunden göra mycket och denna vår kommer vi tillsammans i kampanjen #DigiDu att slå två flugor i en smäll. Förbund och föreningar vill nå fler för att på sikt få fler medlemmar och erbjuder samtidigt en möjlighet att tackla digitalt utanförskap. Läs mera »
11.01.2022 kl. 10:07
80389_t.jpg

Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.Läs mera »
11.01.2022 kl. 00:26
80052_t.jpg

Att träffas och att mötas

INGÅNGEN. För förbunden är det självklart att ordna olika evenemang. Vi kan det och är bra på det. Ändå kan vi fastna i gamla hjulspår och därför mår vi bra av att stanna upp och tänka till. Det gäller att måna om den största resursen: deltagarnas tid.Läs mera »
07.12.2021 kl. 09:22
80013_t.jpg

Förbundsarenan söker en praktikant

NYHET. Förbundsarenan söker en praktikant för våren 2022. Vi letar efter en företagsam och nyfiken högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden och tredje sektorn. Läs mera »
03.12.2021 kl. 08:05
79968_t.jpg

Padda, podd eller papper?

ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.Läs mera »
30.11.2021 kl. 08:47
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11
79857_t.jpg

Viveca Hagmark fortsätter som ordförande för Förbundarenan

NYHET. Viveca Hagmark från Folkhälsans förbund omvaldes till ordförande för år 2022. Nya i styrelsen är Mikaela Hermans från Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik och Malin Lindholm från Svensk Ungdom. Läs mera »
22.11.2021 kl. 10:05