Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

11.01.2022 kl. 00:26
PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.

Text: Nora Ridgewell

Ledarskapsakademin fyller 10 år 2022 och är del av en allmännyttig organisation, Svenska Bildningsförbundet r.f. Under de 10 år som verksamheten funnits så har vi lyckats bygga upp ett fungerande koncept för vår kärnverksamhet – att erbjuda utbildning i ledarskaps- och samhällsfrågor, alumnverksamhet och ett värdefullt nätverk. Vår målgrupp är driftiga unga potentiella ledare i åldern 25–35, svensk- eller tvåspråkiga, engagerade och ambitiösa med ett samhällsintresse och en vilja att utveckla sig själva, sin potential och sin egen bransch. När adepterna har avslutat Ledarskapsakademins program blir de en del av alumnnätverket och verksamheten inom den. Vi erbjuder ett svenskspråkigt nätverk för våra adepter, alumner och ambassadörer inom vilket det finns möjlighet att träffas, lära sig av varandra och att utbyta erfarenheter.

Vår vision om att sammanföra unga förmågor från olika branscher i samhället med ett intresse att utveckla sin kompetens och sin potential och att påverka samhället utifrån sin egen bransch blir allt mer aktuell och nödvändig.

Våra ledarskapsprogram kännetecknas av hög kvalitet på såväl innehåll, talare som arrangemang och vi uppdaterar kontinuerligt programinnehållet med aktuella samhälls- och ledarskapsfrågor. Verksamheten går ut på frivilliga insatser från både ambassadörer och de framstående experter som medverkar som föreläsare i programmen.

Våra program är kostnadsfria för adepterna, vilket gör det möjligt för personer som inte har någon finansiell uppbackning från arbetsgivare eller dylikt att söka till våra program. Detta bidrar till att de som söker till våra program representerar en bred mångfald, där många olika branscher och bakgrunder ryms med. I enlighet med vår vision kan vi följaktligen säkerställa att de adepter som antas till det följande programmet bildar en så heterogen grupp som möjligt, vilket leder till livliga diskussioner och ett givande erfarenhetsutbyte.

Ambassadörerna och gästföreläsarna som medverkar på frivillig basis i våra program gör det för att de understöder vår vision om att sammanföra unga ambitiösa förmågor med olika bakgrund från olika branscher i samhället och för att våra program håller hög kvalitet, samtidigt som de med sin medverkan bidrar till den höga kvaliteten.

Vår styrka ligger i vår ambition att programmen håller hög kvalitet med ett relevant aktuellt innehåll som lockar och förnyas och att vi lever upp till vårt goda rykte.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att utmaningen ligger i att hålla hög kvalitet med en begränsad budget och att inte kompromissa med någon del av helheten.

Som ett led i detta och för att Ledarskapsakademins program även de följande åren skall vara relevanta och innehållsmässigt intressanta och lärorika och uppfylla förväntningarna för framtida adepter och alumner så kommer vi att under vintern 2022 arbeta med att grundligt uppdatera upplägget och innehållet för att ge deltagarna redskap för ett samhällsinriktat ledarskap.

Nora Ridgewell är verksamhetsledare på Ledarskapsakademin, som är en del av Svenska Bildningsförbundet.

Läs mer

 På bordet: Vem är förbundets målgrupp, av Tuuli Solhagen

 På bordet: Lugnet efter deadline, av Sanne Wikström

 

80634_t.jpg

En pigg 100-åring, ständigt i rörelse

BLOGG. Tålamod, ödmjukhet och djupandning. Det har krävts av Karin Lassenius som till stor del på distans började på ett nytt jobb på Samfundet Folkhälsan. Nu är det implementering av den nya strategin som driver arbetet framåt.Läs mera »
01.02.2022 kl. 10:01
80556_t.jpg

Tillgängliga webbsidor fungerar bättre för alla

ARTIKEL. Är ditt förbunds webbsidor tillgängliga? Brukar ni skriva alt-texter till bilder ni delar på sociala medier? Varför ska innehållet på webben vara tillgängligt? Ta del av tips på hur ditt förbund kan förbättra sin webbtillgänglighet.Läs mera »
24.01.2022 kl. 14:29
80409_t.jpg

Dags att vässa kompetensen och nätverka

NYHET. Nytt år och nya tag! Då ivern slår till och du vill utvecklas i ditt arbete vill Förbundsarenan påminna om det som många av våra medlemsorganisationer ser som en av de mest givande bitarna av vår verksamhet: nätverken.Läs mera »
12.01.2022 kl. 09:55
80391_t.jpg

Våga väcka känslor

ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen. Läs mera »
11.01.2022 kl. 13:42
80395_t.jpg

Kom med i kampanjen #DigiDu och berätta om er digitala verksamhet

NYHET. Tillsammans kan de finlandssvenska förbunden göra mycket och denna vår kommer vi tillsammans i kampanjen #DigiDu att slå två flugor i en smäll. Förbund och föreningar vill nå fler för att på sikt få fler medlemmar och erbjuder samtidigt en möjlighet att tackla digitalt utanförskap. Läs mera »
11.01.2022 kl. 10:07
80052_t.jpg

Att träffas och att mötas

INGÅNGEN. För förbunden är det självklart att ordna olika evenemang. Vi kan det och är bra på det. Ändå kan vi fastna i gamla hjulspår och därför mår vi bra av att stanna upp och tänka till. Det gäller att måna om den största resursen: deltagarnas tid.Läs mera »
07.12.2021 kl. 09:22
79968_t.jpg

Padda, podd eller papper?

ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.Läs mera »
30.11.2021 kl. 08:47
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11