Att lyfta varandra till framgångar?

04.03.2024 kl. 15:39
BLOGG. Varför är det inte fler organisationer som lyfter varandras verksamheter, initiativ och projekt? Robert Nilsson funderar i bloggen om det handlar om brist på tid eller en oro för att förlora uppmärksamhet för den egna verksamheten.

Text: Robert Nilsson

I en värld där samarbete och delande är viktiga nycklar till framgång börjar jag ofta att fundera på hur märkligt jag tycker det är att så få organisationer aktivt lyfter varandras initiativ och verksamheter. Jag tänker nämligen att vi organisationer verkligen kan hjälpa varandra att växa och nå våra gemensamma mål genom att ge varandra mer synlighet och stöd.  

Varför delar inte fler organisationer varandras initiativ? Kan det handla om brist på tid? Eller en oro för att förlora uppmärksamhet för den egna verksamheten? Oavsett anledning så tror jag envist på att vi som organisationer har mer att tjäna på att lyfta varandra än motsatsen. 

Framtidsgåvan 

Ett konkret exempel på hur organisationer kan samarbeta för gemensam nytta är kampanjen Framtidsgåvan. Genom denna kampanj sprids kunskap om vikten av testamentdonationer för organisationer i civilsamhället. Genom att dela kampanjen i våra egna kanaler på sociala medier ger vi inte bara varandra synlighet utan även möjligheten att nå ut till fler potentiella givare. Uttryckt på ett annat sätt: varje gång en organisation lyfter kampanjen så genererar det en exponentiell nytta. Varje lyft hjälper till att tränga genom algoritmer.  

Kampanjen Framtidsgåvan har varit igång sedan mitten av januari. Vad har den hittills uppnått då?  

  • Över 20 000 personer har nåtts bara via Metas plattformar (Facebook och Instagram). 
  • Fyra deltagande organisationer har valt att ta med information om kampanjen i sina medlemstidningar. 
  • Organiska inlägg på LinkedIn om kampanjen har hittills nått över 2400 personer. 

Detta visar tydligt på den positiva effekten av att dela och samarbeta kring en gemensam sak. Till och med de här siffrorna i sig kan vara ett alternativ att göra ett eller flera inlägg om. 

Totalt 30 av Förbundsarenans medlemsförbund deltar på ett eller annat sätt i kampanjen Framtidsgåvan. Tänk om även förbund som inte deltar i kampanjen skulle lyfta detta som ett intressant initiativ? Då skulle genomslagskraften för kampanjen kunna bli mycket större. Kan det vara en bra utmaning? 

Fundraising och kommunikation är två sidor av samma mynt 

Fundraising handlar i grunden mycket om kommunikation. För att lyckas med fundraising så måste det synas och genomsyras tydligt i en organisations kommunikation. 

Genom att organisationer delar varandras initiativ och resultat har vi en unik möjlighet att skapa en gemenskap, kanske till och med en kultur, där vi alla i längden kan komma att dra nytta av varandras framgångar. 

Genom att dela framgångshistorier och visa hur samarbete har bidragit till våra egna framgångar kan vi skapa en positiv spiral av samarbete och delande.

Genom att visa att samarbete och delande leder till ömsesidig nytta, kan vi inspirera fler organisationer att aktivt lyfta varandra. Genom att dela framgångshistorier och visa hur samarbete har bidragit till våra egna framgångar kan vi skapa en positiv spiral av samarbete och delande. 

Organisationer i civilsamhället borde tillsammans sträva efter att lyfta varandra mer via olika plattformar. Då vi delar med oss av framgångar, initiativ och resultat  så stödjer vi varandra på vägen mot en ljusare framtid. Jag är dessutom övertygad om att detta inte endast skulle kunna fungera ur ett fundraisingperspektiv. Genom att vi arbetar och delar tillsammans kan vi göra skillnad på ett sätt som ingen av oss skulle kunna göra ensam.

 

I Finansieringsfunderingar-bloggen skriver projektledare Robert Nilsson om vad arbetet med olika finansieringskällor för förbunden får honom att fundera på.  

88901_t.jpg

Medlemsavgifter som inkomstkälla

ARTIKEL. Medlemsavgifter är en viktig inkomstkälla för många organisationer och föreningar i civilsamhället. Här har vi samlat länkar och information om medlemsavgifter.Läs mera »
26.04.2024 kl. 14:21
88897_t.jpg

Tänk bredare kring evenemang och försäljning

ARTIKEL. Att arrangera evenemang kan vara ett bra sätt för organisationer att inte bara engagera sin publik utan även generera intäkter. Här är några nyttiga tips och resurser för att göra evenemang både minnesvärda och lönsamma.Läs mera »
22.04.2024 kl. 12:29
89768_t.jpg

Frivilligverksamhet värd över tre miljarder är hotad

NYHET. Frivilligverksamheten kan inte tas för given. Förbundsarenan kräver tillsammans med Medborgararenan och många andra att staten tar ansvar för stöd till frivilligarbete.Läs mera »
19.04.2024 kl. 12:51
89734_t.jpg

Årets förbund 2024 - Norr om Stan har fått unga intresserade av föreningsliv

NYHET. Föreningen Norr om Stan har lyckats få unga att hitta till civilsamhällets verksamhet. Genom GLU – Gruppledarutbildning för unga, som utvecklats i samarbete med många andra organisationer, har Norr om Stan lyckats nå en målgrupp som har stor betydelse för civilsamhällets framtid i en tid där vi aktivt behöver värna om demokratin. Läs mera »
17.04.2024 kl. 12:47
89584_t.jpg

Alla ungdomar borde få ha en orsak att åka Svenskfinland runt

INGÅNGEN. Civilsamhället har många betydelser, men den här gången tänkte jag lyfta fram betydelsen av att som ung få möjligheten och en orsak till att åka omkring i Svenskfinland.Läs mera »
02.04.2024 kl. 12:13
89579_t.jpg

Djupdykning som ny ekonomichef

BLOGG. Att vara ansvarig för ekonomin i en växande förening är både spännande och utmanande. Anna Voutilainen skriver i bloggen om hur hon tar AI till hjälp i arbetet. Läs mera »
02.04.2024 kl. 07:55
89498_t.jpg

Nyfiken på erfarenhetsutbyte med en finsk kollega?

NYHET. Vill du knyta kontakter över språkgränserna och bredda ditt nätverk? Eller är du nyfiken på hur arbetet inom en finsk civilsamhällesorganisation ser ut? Då är Förbundsarenans Järjestöhopping-samverkansmodell just för dig!Läs mera »
25.03.2024 kl. 14:04
89329_t.jpg

Arbetsvälmående – nyckeln till en engagerad personal

ARTIKEL Hur mår du på jobbet? Hur mår övriga medarbetar? Och vad är det som påverkar hur ni mår? Här kan du läsa om hur några ledare ser på arbetsvälmående och sin roll i att skapa en fungerande arbetsgemenskap.Läs mera »
11.03.2024 kl. 14:10
89286_t.jpg

Studio Dim utformar kampanjen Framtidsgåvan

ARTIKEL. Studio Dim är en design- och kommunikationsbyrå med en vision om att tillgängliggöra gott digitalt stöd för ideella initiativ. Tillsammans med Förbundsarenan har de utvecklat kampanjen Framtidsgåvan. Tillgänglighet och trovärdighet är avgörande när det gäller att sprida kunskap, menar Henrietta Andersson som tillsammans med Ida Dimic driver Studio Dim.Läs mera »
07.03.2024 kl. 09:39