Civilsamhället och banktjänster - ojämlikhet och möjligheter?

22.01.2024 kl. 10:48
BLOGG. Bankavgifter är nödvändiga kostnader för föreningar och organisationer. En ny undersökning visar dessutom att bankavgifterna är en kostnadsfaktor för organisationer i civilsamhället som varierar stort.

Text: Robert Nilsson
Foto: Joanna Lindén-Montes

Civilsamhällets behov av banktjänster har nyligen varit i fokus. Delegationen för medborgarsamhällspolitik (KANE) har genomfört en enkätundersökning under slutet av år 2023 där de kartlagt erfarenheterna av banktjänster hos organisationer. Resultaten av undersökningen ger flera insikter och anledningar till reflektion.

Föreningar, oavsett storlek eller inkomstkällor, behöver banktjänster, bland annat för att kunna ansöka om bidrag. I mitt arbete med att hjälpa Förbundsarenans medlemsförbund att utveckla deras finansieringskällor ingår det som en del i paketet att också titta på kostnader. Just bankavgifter är kostnader som är nödvändiga för förbund men i praktiken inte möjliga att påverka. Undersökningen som genomförts visar också tydligt att bankavgifterna är en kostnadsfaktor för organisationer i civilsamhället som varierar stort.  

Modernisering av synsättet på prissättning 

Undersökningen visar att det finns stora variationer kring kostnader för banktjänster. Det är ett tecken på en bristande förståelse från bankernas sida och att det generellt krävs en ökad förståelse för organisationers kostnadsstrukturer. Kan det vara så att det finns en oförståelse då det gäller civilsamhällets verksamheter, roll och betydelse? Jag menar att det behövs en modernare syn och förhållningssätt då det gäller prissättning och kostnader för föreningars banktjänster. Civilsamhället behöver tillgång till prisvärda och lättillgängliga banktjänster som till sin struktur också stöder organisationers verksamheter.

Att identifiera och erbjuda organisationsspecifika banktjänster är inte bara en investering i civilsamhället utan något som också kan bidra till att minska samhällskostnader i det långa loppet.

Resultaten från undersökningen visar tydligt på ojämlikheter och olika syn på bankavgifter mellan olika organisationer. Vissa organisationer, generellt större organisationer med många anställda, är nöjda med tillgänglighet och prissättning. Samtidigt kämpar andra, särskilt mindre organisationer och de som drivs av frivilliga, med kostnader som de upplever att är oskäliga.

En möjlighet att minska samhällskostnader 

Att identifiera och erbjuda organisationsspecifika banktjänster är inte bara en investering i civilsamhället utan något som också kan bidra till att minska samhällskostnader i det långa loppet. Banker har nu, enligt min åsikt, en unik möjlighet att se över prissättningen när det gäller föreningar. Det kunde gynna hela samhället både nu och i framtiden.

Organisationer har också ett större behov än någonsin att lyfta fram hur kostnaderna påverkar verksamheten. I grunden handlar det inte bara om ekonomisk effektivitet utan också om att främja och stärka det autonoma civilsamhället. Varför skulle vi inte arbeta för att göra detta?