Effekter av nätverkande

07.09.2022 kl. 13:45
BLOGG. Några förändringar i de nätverk för anställda och förtroendevalda som Förbundsarenan driver är aktuella. Målet är att nätverken ska stöda och vara till nytta för ännu fler av våra medlemsförbund. Förbundsarenans verksamhetsledare Mari Pennanen reflekterar kring betydelsen av fungerande nätverk för de finlandssvenska förbunden.
Text: Mari Pennanen
Bild: Joanna Lindén-Montes

Förbundsarenan driver flera nätverk där grundtanken är att anställda och förtroendevalda som vill byta erfarenheter och dela expertis med kollegor inom andra organisationer i civilsamhället ska ha möjligheter till det. Samtidigt ger nätverken möjligheter för förbunden att knyta närmare kontakter och samverka kring gemensamma frågor. Våra nätverksträffar är välbesökta och vi får överlag mycket bra respons. Våra medlemsförbund gav till exempel i medlemsenkäten Förbundsrundan våren 2021 mycket bra respons och lyfte fram att nätverken är en arena för kontakter till andra organisationer, där de kan lära känna varandra, får träffas och att de stärker det finlandssvenska perspektivet. Genom nätverken stöds kompetensutvecklingen och aktuella ärenden lyfts fram.

I år har vi gjort några ändringar i nätverken (...) Orsaken är att vi vill att nätverken ska fungera smidigt för dem som är med.

I år har vi gjort några ändringar i nätverken. Vi har bytt namn på några och ändrat fokus för några. Orsaken är att vi vill att nätverken ska fungera smidigt för dem som är med, och också att så många som möjligt ska vara med, eftersom nätverken förstås endast är till nytta för dem som deltar och använder sig av nätverken.

Nyheter inom nätverken

Förbundsarenans nätverk är titelbundna. De är namngivna utgående från de titlar som deltagarna har. Ett exempel är Verksamhetsledarnätverket, där målgruppen är förbundens verksamhetsledare, eller har motsvarande titel. Eftersom organisationerna ser olika ut gör också titlarna det, men den överlägset vanligaste titeln för den ”ledande tjänstepersonen” inom Förbundsarenans medlemsorganisationer är verksamhetsledare. Om man då har titeln generalsekreterare, kanslichef, direktör eller organisationschef (för att nämna några) så tror vi att alla ”i verksamhetsledarrollen” känner sig välkomna i verksamhetsledarnätverket. Därför har också det som tidigare hette Informatörsnätverket nu bytt namn till Kommunikatörsnätverket, eftersom det finns allt färre med titeln informatör och allt fler med titeln kommunikatör. Många jobbar också med kommunikationsuppgifter under en annan titel, men kan förhoppningsvis känna sig hemma i nätverket om en stor del av arbetsuppgifterna handlar om kommunikation.

Förbundens sakkunniga är ett nytt namn på ett nätverk, liksom också Administrationsproffsen. Nätverket som tidigare var för ”ensamjobbare” har breddats lite till Små kanslier. Nätverken för Förbundsekonomerna, Tidskriftsredaktörerna och Förbundsordförandena fortsätter. Vi hoppas alla ska hitta ett (eller flera) nätverk där ni känner er hemma. Och jag påminner gärna om möjligheten att delta i enskilda nätverksträffar, om temat är aktuellt och relevant för just ditt arbete, även om du inte hör till målgruppen utgående från din titel. Om du är osäker, ta kontakt så diskuterar vi.

En nyhet är Förbundsforum. Under den rubriken kommer vi att samla alla intresserade till diskussion kring teman som har en bredare målgrupp. Vi inleder med ett Förbundsforum kring riksdagsvalet 12 september och kommer senare i höst att samlas för att diskutera termer och begrepp gällande vår sektor.

Grundtanken med Förbundsarenans nätverk är att ge möjlighet att byta erfarenheter och dela expertis med kollegor inom andra organisationer i civilsamhället. I nätverken lär vi oss tillsammans med och av varandra. Samtidigt ger nätverken möjligheter för förbunden att knyta närmare kontakter och samverka kring gemensamma frågor.

Nätverken är öppna för alla som jobbar inom civilsamhällets förbund och centralorganisationer på svenska i Finland. Ett bevis för att våra nätverk fungerar bra och är nyttiga är också att personer från andra sektorer och andra organisationer tar kontakt och vill vara med. De har hört om hur bra nätverken fungerar, men där drar vi gränsen. Förbundsarenans nätverk är i första hand för våra medlemsförbund och för att nätverkandet ska bära frukt koncentrerar vi oss på vår sektor. Vi hoppas dock att förbundsanställda också nätverkar brett med andra sektorer för att få ytterligare bredd i sina personliga och i organisationens nätverk. Men gällande det finlandssvenska civilsamhället och kontakter till de andra 63 medlemsförbunden i Förbundsarenan är våra nätverk oslagbara. Välkommen med!

Läs mer om våra nätverk.

Mari Pennanen är verksamhetsledare på Förbundsarenan.

89199_t.jpg

Civilsamhället, tredje sektorn eller ideell sektor?

INGÅNGEN. Begrepp och ord. Ibland känns det komplicerat och när man lärt sig det senaste dyker det upp nya termer. Nu verkar fler på engelska använda CSO där man tidigare använde NGO.
29.02.2024 kl. 12:29
89198_t.jpg

Hållbar verksamhetskultur

BLOGG. Hur kan vi inom våra organisationer främja ett hållbart arbetssätt, både för våra kollegor och för oss som leder? Och hur ska vi skapa en varm arbetsgemenskap när många arbetar på distans? Det är frågor som Susanne Norrbäck-Råman reflekterat över efter att ha gått kursen Hållbar verksamhetskultur.
29.02.2024 kl. 12:24
88887_t.jpg

Tätare samarbete med finska fältet stärker våra påverkansmöjligheter

BLOGG. Att knyta kontakter till det finska fältet hjälper oss i svenskspråkiga organisationer att bredda våra nätverk. Samtidigt är det viktigt att språkfrågorna inte hamnar i skymundan, menar Tina Kärkinen som deltagit i Järjestöhopping.
05.02.2024 kl. 07:38