Alla ungdomar borde få ha en orsak att åka Svenskfinland runt

02.04.2024 kl. 12:13
INGÅNGEN. Civilsamhället har många betydelser, men den här gången tänkte jag lyfta fram betydelsen av att som ung få möjligheten och en orsak till att åka omkring i Svenskfinland.

Text: Mari Pennanen

Då Wegelius kammarstråkar (WKS) firade sitt 20-årsjubileum med en praktfull konsert intervjuades personer som haft avgörande roller då orkestern grundades. En av dem var dirigent Anna-Maria Helsing. Hon lyfte fram betydelsen av att som ung få se en bredd, och inse att musiklivet är större än det hon hittills sett i hemknutarna, då hon genom WKS föregångare WKO hade möjlighet att resa till Helsingfors och fick träffa musiker från hela Svenskfinland.

För mig var det scoutingen. Efter att ha varit aktiv i den lokala scoutkåren fanns det som aningen äldre möjligheter till ett bredare perspektiv. Jag fick åka på patrulledarkurser först i Åboland, sedan på olika håll i hela Svenskfinland. Jag fick åka på läger, ibland till och med segla dit. Jag fick åka på förbundets vår- och höstmöten och träffa scouter från alla kårer i Svenskfinland. Jag fick förundras, skratta, lära mig, inse vad lite jag vet, höra dialekter, diskutera fördomar, se platser, smaka på lokala läckerheter och känna hela Svenskfinland riktigt konkret.

Det är genom dessa resor och upplevelser som Svenskfinland skapas och blir en del av identiteten.

Och jag inser att där finns något som är större än mitt personliga engagemang i just den organisation jag var aktiv inom. För mig, liksom för så många andra, är det genom dessa resor och upplevelser som Svenskfinland skapas och blir en del av identiteten. Det kan vara Stafettkarnevalen, körresan, fotbollsturneringen, kongressen, spelmansstämman, Kulturkarnevalen, brandkårslägret, Elevriksdagen, ledarskapskursen, Skolmusik eller något annat.

Fortfarande, eller kanske nu ännu mer än tidigare, behövs fysiska möten. Det behövs bussresor och tågåkande. Dagens unga behöver få uppleva, känna, smaka, dofta, höra. Och det gör de inte genom en skärm. Alla borde få vara aktiva inom någon förening, organisation eller förbund som ger dem möjlighet att få åka till olika hörn av Svenskfinland och där få förundras, förtjusas och göra något tillsammans med andra.

Mari Pennanen är verksamhetsledare på Förbundsarenan och skriver i Ingången-bloggen om aktuella ärenden inom civilsamhället.

Djupdykning som ny ekonomichef

BLOGG. Att vara ansvarig för ekonomin i en växande förening är både spännande och utmanande. Anna Voutilainen skriver i bloggen om hur hon tar AI till hjälp i arbetet.
02.04.2024 kl. 07:55

Civilsamhället, tredje sektorn eller ideell sektor?

INGÅNGEN. Begrepp och ord. Ibland känns det komplicerat och när man lärt sig det senaste dyker det upp nya termer. Nu verkar fler på engelska använda CSO där man tidigare använde NGO.
29.02.2024 kl. 12:29