Vad är problemet och vad påverkar vårt beslutsfattande?

11.08.2025 kl. 07:48
BLOGG. När vi förstår hur vi själva reagerar, agerar och fungerar kan vi bättre påverka vår roll i beslutsfattandet. Detta vill Sabina Sjölund lyfta fram efter att ha deltagit i kursen "Problem Solving and Decision Making" via Förbundsarenans Erasmus+-mobilitetsprojekt.

Text och bild: Sabina Sjölund

”Fundera inte på en lösning, känn efter vad du känner just nu. Vad säger din kropp dig?” Detta bad vår kursledare, den italienska psykologen Carolina Ramos Rodríguez, oss att göra den första kursdagen i Rom i februari. Vi står i ett varmt konferensrum, vårsolen lyser in genom det smala fönstret, och lite reserverat ser vi på varandra. Vad känner jag just nu? Jag sträcker försiktigt upp handen och berättar att jag känner frustration för att… Kursledaren avbryter mig. ”Nu går du till lösningen. Jag vill att du bara berättar vad du känner just nu. Vad säger din kropp?” Jag tar ett djupt andetag och försöker på nytt. ”Jag är svettig om händerna och det bubblar i kroppen. Jag börjar nervöst flaxa med fingrarna.” ”Bra,” utropar Carolina. ”Vad mera?” De andra kursdeltagarna fortsätter en efter en med att beskriva hur de fysiskt reagerar på påståendet kursledaren tagit upp.

Hela övningen känns så solklar, men samtidigt främmande. I olika situationer har jag lärt mig att identifiera problemet för att nå en så bra lösning som möjligt, men hur mycket tar jag i beaktande mina egna känslor och vad jag har för erfarenhet och fördomar i problemlösningen? Knappast allt för mycket. Vi talar mycket om att man ska lämna känslor åt sidan och ta förnuftiga beslut baserat på fakta, men det är enklare sagt än gjort. Under kursen i Rom lärde vi oss att hantera känslorna vi känner, identifiera våra egna och andras fördomar och erfarenheter eller kulturella skillnader samt jobba kring dem.

Senare under våren träffades vi i jobbets tecken ett gäng för att planera nästa års åtgärder. Målet var att lägga ihop en programserie som ska utföras hela år 2026. Jag hade skrivit ner olika evenemang och åtgärder och bad kursdeltagarna rangordna åtgärderna. Vid behov fick de förkasta förslagen. När grupperna var klara började vi gå igenom vad de kommit fram till. Några av grupperna hade jag gett samma åtgärder till och när vi gick igenom resultaten analyserade vi varför en grupp hade förkastat något en annan grupp placerat inom top 5 eller varför grupperna valt samma beslut. Målet med hela övningen var att deltagarna skulle få en bättre inblick i hur de andra tänkte och vad som påverkade deras beslut. Det kunde vara allt från boplats, dialekt, erfarenhet, kunskap, utbildning till ålder och fördomar. Därefter hade deltagarna lättare att lägga ihop förslag till programserie.

Tillbaka till kursen i Rom. Den var uppbyggd i steg där vi lärde oss att identifiera känslor, ställa upp problemet, välja verktyg för att lösa problemet samt ta beslut. Under kursen gick vi också igenom förebyggande av konflikter och kommunikationens roll. Vad kan vi göra för att undvika att större problem uppstår eller hur kan vi till exempel jobba runt ett problem som kan vara svårt att lösa för att undvika att problemet växer?

Det relevanta är inte miljön eller problemet, det relevanta är hur vi kommunicerar och hurudan självkännedom vi har.

Det intressanta med kursen var att kursdeltagarna var allt från lärare och skolpsykologer till assistenter och kommunikatörer. Problemen skilde sig dock inte och metoderna var universella, som kan användas i diverse sammanhang. Det relevanta är inte miljön eller problemet, det relevanta är hur vi kommunicerar och hurudan självkännedom vi har. Problemlösning är ingen lätt grej, men med hjälp av humor, utbildning och övning kan vi alla bli mästare på att skapa en mer positiv miljö och förebygga konflikter. Och när konflikten uppstår, vilket är en naturlig del av organisationers vardag, kan vi lättare, snabbare och tryggare fatta beslut när vi har verktygen till det.

Tre viktiga punkter jag tog med mig från kursen

Identifiera känslan problemet väcker

Vad känner jag just nu, hur reagerar jag på problemet? När jag kan identifiera känslan får jag också bättre förståelse för vad som kan påverka mitt eller andras beslut.

Kommunicera aktivt – tala är silver, lyssna är guld

När du är närvarande och lyssnar på vad den andra säger, har du också enklare att förstå den andra. Ibland kan det vara lättare att föreslå ett beslut när man vet vad som kan påverka den andras perspektiv och hur hen uppfattar ditt förslag.

Metoder för logisk problemlösning

För att ta ett förnuftigt beslut finns det olika metoder man kan använda. Praktiska metoder som vägleder dig till att ta olika synvinklar i beaktande och nå ett beslut snabbare eller säkrare.

Ett stort tack till Förbundsarenan, Erasmus+, Dorea och kursledaren Carolina Ramos Rodríguez för möjligheten att delta i kursen. Jag kan varmt rekommendera att söka till utbytet om du har möjlighet till det!

Sabina Sjölund är marknadsförings och kommunikationsansvarig på DIFF - Ingenjörerna i Finland. I sitt arbete behöver hon såväl problemlösning som goda färdigheter i kommunikation.


Läs också Camilla Sederholms blogg om kursen i Rom.

94127_t.jpg

Tala mer ekonomi – våga sälja din ”dammsugare”

BLOGG. Ny höst och nya tag för förbund och organisationer i arbetet kring olika finansieringskällor. Projektledare Camilla Sederholm lyfter fram att pengar finns, men utmaningen är att kanalisera dem till den egna organisationen.
idag kl. 07:02
94115_t.jpg

Styrkan byggs genom samarbete

INGÅNGEN. Samarbete och nätverkande är viktigare än någonsin. Förbundsarenan vill vara och är mötesplatsen där idéer korsas, erfarenheter delas och gemensamma lösningar tar form – för ett demokratiskt och hållbart samhälle.
igår kl. 10:02