Tidskriftshyllan på G18 ger smakprov på finlandssvenska tidskrifter

21.03.2023 kl. 15:02
NYHET. Nyfiken på tidskriftsutbudet i Svenkfinland? I tidskrifthyllan på G18 finns ett stort utbud finlandssvenska tidskrifter. Kom förbi och plocka med dig nya och gamla favoriter.

Sedan några månader tillbaka har besökare i SFV-huset G18 haft möjligheten att plocka åt sig gratis tidskriftsexemplar ur Tidskrift.fi:s egen tidskriftshylla, belägen på första våningen. SFV-huset samlar en hel del människor som på olika sätt har en anknytning till det svenska i Finland. Detta syns också i den kontinuerliga åtgången av tidskrifter.

- Tidskriftshyllan har visat sig vara populär och vi får kontinuerligt fylla på med nya tidskriftsexemplar. Olika tidskrifter intresserar olika personer, och många förundras över bredden bland tidskrifterna. Ändå ryms bara ett litet antal tidskrifter på hyllan i gången, konstaterar Förbundsarenans verksamhetsledare Mari Pennanen.

Vi hoppas att förbipasserande hittar nya intressanta bekantskaper i hyllan eller kanske återförenas med en gammal tidskriftsfavorit.

Förbundsarenan upprätthåller webbsidan Tidskrift.fi som samlar 86 finlandssvenska tidskrifter. I den fysiska tidskriftshyllan har du som besökare möjlighet att plocka åt dig ett gratis exemplar av någon av de 86 olika tidskrifterna. Utbudet på hyllan varierar, men det är frågan om allt från medlemstidningar till kultur- och forskningstidskrifter.

Avsikten med tidskriftshyllan är att ge de finlandssvenska tidskrifterna synlighet. Vi hoppas att förbipasserande hittar nya intressanta bekantskapelser i hyllan eller kanske återförenas med en gammal tidskriftsfavorit.

Du som är tidskriftsredaktör eller kommunikatör

Är din tidskrift med på Tidskrift.fi? Du får gärna leverera några (5–10) exemplar av ert nyaste nummer till oss på Förbundsarenan, så lägger vi fram på tidskriftshyllan. Det går också bra att posta några exemplar till Förbundsarenans kansli. Vi uppdaterar hyllan med jämna mellanrum så att så många tidskrifter som möjligt får synlighet. För mer info ta kontakt med verksamhetsutvecklare Julia Hemgård.