Fler som funderar på testamentsgåvor till förbunden

09.07.2024 kl. 09:52
NYHET. Den här våren var det nästan 30 000 personer som stött på kampanjen #Framtidsgåvan på sociala medier. Genom samarbete har möjligheten att donera genom testamente nått ut brett i Svenskfinland, då över trettio organisationer samtidigt kommunicerat ut detta.

Text: Mari Pennanen

På en gemensam lunch efter en nätverksträff kläcktes idén om en gemensam kampanj kring testamentgivande. Den som inte frågar efter något får heller inget - om ingen vet om att det är möjligt, till och med önskvärt, att komma ihåg förbund och föreningar i testamenten så är det inte heller någon som gör det.

– Det kom tydligt fram hur svårt förbunden tyckte det var att uttrycka sig. Hur formulerar man behovet av stöd på ett lockande men stilfullt vis? Ett konkret resultat av kampanjen Framtidsgåvan är att 30 medlemsförbund nu har information om testamentgivande klart och tydligt lyft på sina webbsidor, säger projektledare Robert ”Robban” Nilsson på Förbundsarenan.

Han har hållit i trådarna för kampanjen Framtidsgåvan som under våren lyft möjligheten att stöda förbund genom testamentdonationer. Tanken bakom kampanjen var dock bredare.

– Ett mer långsiktigt mål är att kampanjen fått dem som deltar att förstå vikten av att integrera den här typen av kommunikation i sin vardagskommunikation. Det handlar inte bara om en kampanj utan något som organisationer med jämna mellanrum behöver kommunicera kring. På sikt kan det generera också stora inkomster till finlandssvenska förbund, säger Robban.

Stöd i arbetet med formuleringar

Under hösten förbereddes kampanjen genom att förbunden som kom med jobbade kring temat. I januari när Framtidsgåvan startade hade då alla trettio medlemsförbund, och också ett imponerande antal andra organisationer, tydlig information på webben och beredskap att ta emot testamenten klar.

Arbetet i förbunden gjordes bland annat med hjälp av sparringgrupper, nätverksträffar och stödmaterial, och genom att dela erfarenheter. Deltagarna hade också hjälp av kommunikationsbyrån Studio Dim, som ansvarade för att bygga kampanjens landing-page och utarbeta olika typer av mallar och stöddokument.

För kampanjen ställdes det upp tre mål: att då kampanjen avslutades i maj skulle alla organisationer som var med ha gjort minst två lyft kring temat, att kampanjen skulle nå minst 20 000 personer via sociala medier och att kampanjen skulle ha fått synlighet i annan media.

– Nästan 30 000 personer nåddes av kampanjen bara genom Förbundsarenans inlägg på sociala medier, och i tillägg till det nåddes mångfalt fler genom förbundens lyft, säger Robban.

Hufvudstadsbladet skrev en artikel om kampanjen och den togs också upp på ledarplats. Projektledare Robban deltog också i Yle Vegas program Ordet läcker.

– Vi nådde två av tre mål. När det gäller det första så nåddes målet inte. Trettio av våra medlemsförbund deltog i kampanjen och är med på landing-pagen. Alla gjorde inte minst två lyft under kampanjen. Vi har ändå i utvärderingen fått mycket positiv respons på klara mallar och tydliga instruktioner och tips, säger Robban.

En fördel med att jobba tillsammans är att alla som är med också får konkret erfarenhetsutbyte med andra förbund.

Sättet att arbeta tillsammans kring ett tema har i utvärderingen lyfts fram som resurseffektivt och tydligt. Robban har räknat ut att Förbundsarenan satt ner över 160 timmar arbetstid på kampanjen. Den arbetstiden har resulterat i ett paket med konkret stöd för förbunden att jobba kring testamensfrågan och en kampanj som nått brett tack vare att många deltagit och bidragit.

– Dessa 160 timmar har genererat den synlighet och det genomslag som kampanjen hade. Omräknat i pengar har förbunden fått delta i en kampanj som kostade 138 euro per organisation, vilket de fått som en medlemsförmån. Det här är väldigt låga kostnader jämfört med om förbunden själva skulle köpt motsvarande av en kommunikationsbyrå, säger Robban.

Förbunden har använt arbetstid på att sammanställa information till sin webbplats och jobba för att ha beredskap inom organisationen att ta emot eventuella testamenten. Förbunden har också satt ner tid på att lyfta kampanjen och möjligheten att ge en gåva via testamente via sina olika kanaler, bland annat på sociala medier och i tidskrifter.

En fördel med att jobba tillsammans är att alla som är med också får konkret erfarenhetsutbyte med andra förbund. Då många lyfter samma tema, delar och gillar varandras inlägg så är det också möjligt att tränga genom algoritmerna på sociala medier med organiska inlägg.

– Vi tror på och vi hör att detta sätt att tillsammans med andra arbeta för att få synlighet kring ett visst tema är uppskattat, kostnadseffektivt och framtiden, säger Robban, som redan jobbar med nästa kampanj.

Nästa steg

Under hösten kommer grunden att läggas kring en kampanj kring engagemang, som bygger vidare på den delningskultur Förbundsarenan jobbar för att etablera.

De organisationer som inte deltog i kampanjen denna gång kan dra nytta av andra organisationers erfarenheter och det stödmaterial som finns. Arbetet med att lyfta möjligheten att komma ihåg civilsamhället med en gåva i ett testamente fortsätter och alla behövs.

Slutligen Robban – hur många testamenten blev det då under våren?

– Jag har inte fått kännedom om något, men vet att förbund blivit kontaktade. Det är ett långsiktigt arbete och vi har tillsammans lagt grunden för framtida succéer. Det är viktigt att alla förbund kontinuerligt påminner om möjligheten att på detta sätt stöda civilsamhället och kanske då främst den organisation och verksamhet som ligger en nära hjärtat, säger Robban.

93475_t.jpg

Vill din organisation bidra till nästa steg i projektet kring finansieringskällor?

NYHET. Förbundsarenan har sedan år 2022 arbetat med stöd till förbund och föreningar kring olika former av finansieringskällor. Projektet fortsätter åtminstone ännu i höst, men då med andra krafter eftersom Robban Nilsson går vidare.Läs mera »
16.05.2025 kl. 07:33
93349_t.jpg

Medlemsförbunden bidrar till Förbundsarenans verksamhet

ARTIKEL. Organisationskonferensen, finansieringskällor och tidskriftsfrågor. Bland annat det var aktuellt under år 2024 – ett händelserikt år då nästan alla medlemsorganisationer igen deltog i verksamheten.Läs mera »
05.05.2025 kl. 08:09
93348_t.jpg

Förbundsarenan uppmanar medlemsorganisationerna att följa god intressebevakningssed

NYHET. Förbundsarenan har förbundit sig till rekommendationerna för god intressebevakningssed. Alla medlemsorganisationer uppmanas också följa dem.Läs mera »
05.05.2025 kl. 07:35
93296_t.jpg

Årets förbund 2025 - Språkambassadörerna bidrar till ett mer öppet och sammanhållet Finland

NYHET. Språkambassadörerna har tagit en aktiv roll i att främja dialog, nyfikenhet och ömsesidig respekt mellan språkgrupperna och inte minst bland unga. Läs mera »
29.04.2025 kl. 13:00
93310_t.jpg

Praktikantfunderingar: Dags att bredda bilden på civilsamhället

BLOGG. Under våren 2025 har Emelie Sandell avlagt sin högskolepraktik på Förbundsarenan och nu är det dags för henne att reflektera över lärdomar och tankar det väckt. Läs mera »
29.04.2025 kl. 11:56
93097_t.jpg

Fundraising är framtiden – och varför vi behöver agera nu

BLOGG. För några år sedan sågs fundraising som något som kanske avlägset kunde vara aktuellt för organisationer. Nu är fundraising det nya normala.Läs mera »
29.04.2025 kl. 09:23
93142_t.jpg

Att utvecklas som utbildare – i Barcelona

BLOGG. Johanna Söderberg reflekterar kring sina insikter efter kursen Train the Trainer som hon deltog i via Förbundsarenans Erasmus+-mobilitetsprojekt.Läs mera »
14.04.2025 kl. 08:44
93080_t.jpg

Nomineringen för Årets tidskrift 2025 är i gång

NYHET. Det är dags för den andra upplagan av årets tidskrift. Nu kan du nominera en tidskrift till priset.Läs mera »
07.04.2025 kl. 08:09
93027_t.jpg

Förbundsarenan flyttar i maj

NYHET. Förbundsarenans kansli har sedan nystarten för tio år sedan haft kansli och en stor del av verksmaheten i SFV-huset G18, visserligen på olika våningar under årens lopp. I maj går flyttlasset några kvarter till TFiF-huset på Eriksgatan 2 i Helsingfors.Läs mera »
01.04.2025 kl. 13:06