Förbundsbarometern 2021 är nu publicerad

15.09.2021 kl. 12:56
Förbunden tar stort samhällsansvar men behöver engagemang och pengar. Förbundsarenan har genomfört en omfattande kartläggning av den finlandssvenska förbunden och centralorganisationerna.

Foto: Frida Lönnroos

En av förbundens största utmaningar är att forma verksamheten så den engagerar medlemmar och frivilliga. Många förbund ser sig ha en bred uppgift och en stor roll när det gäller olika utmaningar i samhället. Med sin verksamhet bidrar förbunden med engagemang, kunskap och skapar tillit och gemenskap i samhället.

- Målet var att samla information om Förbundsarenans medlemsorganisationer och svaren visar att de finlandssvenska förbunden har stora utmaningar, men också fina möjligheter att kontinuerligt utvecklas och fortsätta driva sina viktiga syften. De största utmaningarna är det förändrade engagemanget, att få synlighet för verksamheten och ekonomin. Tätt kopplat till förbundens finansiering hör också frågor kring utvärdering och rapportering av verksamheten, säger Mari Pennanen, verksamhetsledare på Förbundarenan.

En avgörande fråga för de finlandssvenska förbunden som framkommer ur svaren är det förändrade engagemanget och hur individer alltmer tenderar att välja att aktivera sig i korta projekt och göra punktinsatser framom att bidra med ett långsiktigt engagemang som organisationsmedlem. Svaren tyder på att förbunden är fullt medvetna om den rådande trenden och utvecklar verksamheten för att möta behov och efterfrågan. Coronapandemin har också fört med sig förändringar och tredje sektorns verksamhet är viktig för att både unga och äldre ska få en möjlighet att engagera sig i betydelsefull verksamhet.

- Tredje sektorn måste bli ännu bättre på att påvisa dess avgörande betydelse för ett aktivt medborgarsamhälle, inte bara för finansiärer men också för allmänheten och den yngre generationen. Faktum är att sektorn bidrar med oersättlig verksamhet som behövs nu och i framtiden, inte minst på svenska i Finland. Det behövs gemensamma satsningar och stöd till förbunden att synliggöra och redovisa för sin verksamhet, för att på så sätt också hantera det förändrade engagemanget, säger Mari Pennanen.

I Förbundsbarometern 2021 presenteras resultaten av kartläggningen och hur de finlandssvenska förbunden upplevt de senaste åren och vilka deras största utmaningar, möjligheter och behov är.

 Läs Förbundsbarometern här. 

 

80409_t.jpg

Dags att vässa kompetensen och nätverka

NYHET. Nytt år och nya tag! Då ivern slår till och du vill utvecklas i ditt arbete vill Förbundsarenan påminna om det som många av våra medlemsorganisationer ser som en av de mest givande bitarna av vår verksamhet: nätverken.Läs mera »
12.01.2022 kl. 09:55
80391_t.jpg

Våga väcka känslor

ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen. Läs mera »
11.01.2022 kl. 13:42
80395_t.jpg

Kom med i kampanjen #DigiDu och berätta om er digitala verksamhet

NYHET. Tillsammans kan de finlandssvenska förbunden göra mycket och denna vår kommer vi tillsammans i kampanjen #DigiDu att slå två flugor i en smäll. Förbund och föreningar vill nå fler för att på sikt få fler medlemmar och erbjuder samtidigt en möjlighet att tackla digitalt utanförskap. Läs mera »
11.01.2022 kl. 10:07
80389_t.jpg

Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.Läs mera »
11.01.2022 kl. 00:26
80052_t.jpg

Att träffas och att mötas

INGÅNGEN. För förbunden är det självklart att ordna olika evenemang. Vi kan det och är bra på det. Ändå kan vi fastna i gamla hjulspår och därför mår vi bra av att stanna upp och tänka till. Det gäller att måna om den största resursen: deltagarnas tid.Läs mera »
07.12.2021 kl. 09:22
80013_t.jpg

Förbundsarenan söker en praktikant

NYHET. Förbundsarenan söker en praktikant för våren 2022. Vi letar efter en företagsam och nyfiken högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden och tredje sektorn. Läs mera »
03.12.2021 kl. 08:05
79968_t.jpg

Padda, podd eller papper?

ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.Läs mera »
30.11.2021 kl. 08:47
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11
79857_t.jpg

Viveca Hagmark fortsätter som ordförande för Förbundarenan

NYHET. Viveca Hagmark från Folkhälsans förbund omvaldes till ordförande för år 2022. Nya i styrelsen är Mikaela Hermans från Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik och Malin Lindholm från Svensk Ungdom. Läs mera »
22.11.2021 kl. 10:05