Våga väcka känslor

11.01.2022 kl. 13:42
ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen.
Text: Julia Hemgård
Bild: Joanna Lindén-Montes
 

Jag deltog hösten 2021 i en copywriting-kurs som ordnades av SFV i samarbete med kommunikationsbyrån Miltton. I kursen deltog anställda från förbund och organisationer inom tredje sektorn. Vi hade alla ett gemensamt mål – att genom effektfull kommunikation skapa synlighet och nå ut med vår verksamhet. Det är lättare sagt än gjort, då de flesta av oss är små organisationer med knappa resurser. Men det är trots allt inte omöjligt och under kursen fick åtminstone jag inspiration för att utveckla Förbundsarenans kommunikation.

Synliggöra betydelsen

Trots att arbetet inom tredje sektorn stundvis är utmanande och ekonomin osäker, är sektorns verksamhet betydelsefull och skapar mervärde. Förbunden säljer inte ytterligare en skönhetsprodukt som utlovar slätare hy, eller en teknikpryl som är lite snabbare än den förra. Vårt syfte, vår så kallade produkt, är att främja demokratin och bygga samhällsengagemang.

Vi behöver inte övertyga vår målgrupp om att vi är den hållbara lösningen eller att vi visst bär ett socialt ansvar, för det är ofta grundstenar i vår verksamhet.

Genom varierande verksamhet jobbar de finlandssvenska förbunden för att skapa en mer demokratisk omvärld där individer har möjlighet att delta och engagera sig på gräsrotsnivå. Med andra ord så behöver vi inte övertyga vår målgrupp om att vi är den hållbara lösningen eller att vi visst bär ett socialt ansvar, för det är ofta grundstenar i vår verksamhet.

Att förbunden bidrar till ett rikare samhälle är det ingen fråga om, ändå är det just denna information som flera organisationer inte alltid lyckas nå ut med.

Under copywrite-kursen konstaterade flera av deltagarna att den egna organisationens kommunikation ofta kretsar kring att marknadsföra evenemang och utbildningar. Vi var ändå överens om att vi borde bli bättre på att synliggöra resultatet av själva verksamheten. Behovet av att synliggöra och lyfta fram betydelsen av sitt förbunds verksamhet framkommer även i Förbundsarenans rapport, Förbundsbarometern 2021. Bland de organisationer som svarade på enkäten menade många att den största utmaningen inte är att utveckla verksamheten, utan snarare att påvisa och synliggöra hur viktig den nuvarande verksamheten verkligen är.

Berörande kommunikation

Så, hur ska vi bli bättre på att lyfta fram det viktiga arbete vi dagligen gör? Och hur ska vi bli bättre på att sticka ut i det svällande some-flödet? Enligt kursledarna på Miltton är känslor och framför allt humor avgörande för att skapa effektfull kommunikation. Visst kan det vara nödvändigt att ibland marknadsföra evenemang med tid och datum, men vill vi verkligen nå fram till mottagaren måste vi våga vara personliga och väcka känslor.

Därför vill jag passa på att utmana mina förbundskollegor att våga ta ut svängarna år 2022. Våga väcka känslor och använd humor i er kommunikation. Vår verksamhet berör, låt även vår kommunikation göra det.

Julia Hemgård jobbar som koordinator på Förbundsarenan. I hennes arbete som koordinator jobbar hon bland annat med förbundets kommunikation. 

Läs också 

  På bordet: Vem är förbundets målgrupp, av Tuuli Solhagen

 

82397_t.jpg

Effekter och resultat av ett studiebesök

BLOGG. Nya kontakter, idéer och mycket inspiration i arbetet. Men varför är det så svårt att komma sig iväg? Förbundsarenans verksamhetsledare Mari Pennanen reflekterar kring vad ett studiebesök kan leda till, bara man får det gjort. Läs mera »
02.06.2022 kl. 09:30
82309_t.jpg

Vill du utvecklas i ditt arbete med hjälp av en mentor?

ARTIKEL. Mikaela Hermans fick nya tankesätt och inspiration. Niklas Wahlström fick vägledning i en ny bransch, medan Anna Alenius fick reflektera över sitt eget arbete med hjälp av sin adept. Nu kan du som är anställd inom civilsamhället ansöka om en plats i Mentorix och få en mentor.Läs mera »
24.05.2022 kl. 09:25
82049_t.jpg

Att se varandra i ögonen

BLOGG. Den här våren har jag funderat mycket på mätning och utvärdering av resultat inom ideell verksamhet. Att vi måste bli ännu bättre på att påvisa betydelsen av det vi gör inom förbundsvärlden är uppenbart. Men vi måste också stå upp för saker som inte går eller ska mätas. En sådan sak är betydelsen av att träffas, prata och se varandra i ögonen.Läs mera »
04.05.2022 kl. 09:34
82025_t.jpg

Länkar i kedjan

BLOGG. Vi lever alla i bubblor, såväl privat som i arbetslivet. De senaste tjugo åren har dessa bubblor byggts ut med hjälp av olika sociala medier. Vi kan med rätta tala om utvecklingen som före och efter Facebook. Jo, du läste rätt. Även Facebook kommer att förlora sin position förr eller senare. Vad kommer istället? Det undrar Johanni Larjanko koordinator på Bildningsalliansen.Läs mera »
03.05.2022 kl. 10:36
81374_t.jpg

Förbundsarenan rekryterar projektledare

NYHET. Har du erfarenhet av finansiering för ideell verksamhet? Känner du till olika offentliga och privata finansieringskällor? Vill du jobba för inte bara ett utan rentav 64 ideella syften? Förbundsarenan söker en projektledare för projektet Finansieringskällor för förbunden. Läs mera »
05.04.2022 kl. 15:44
81040_t.jpg

Från kriminologi till FiSSc - hur jag hamnade i förbundsvärlden

BLOGG. Att börja jobba i ett förbund kan vara omtumlande. Emma Sundstén har under sin första månad insett att det finns långt fler grupper, dokument och arbetsområden inom organisationen än hon kunde ana. Hon har ändå hittat den röda tråden i arbetet i ramar satta på nationell nivå och trivs bra.Läs mera »
01.03.2022 kl. 14:36
80013_t.jpg

Vill du bli Förbundsarenans praktikant?

NYHET. Förbundsarenan söker en praktikant för våren 2022. Vi letar efter en företagsam och nyfiken högskolestuderande och erbjuder en unik inblick i förbundsvärlden och tredje sektorn. Läs mera »
09.02.2022 kl. 12:26
80635_t.jpg

Stjäl idéer och ta ett mellanår för att vila hjärnan

PROFILEN. Gita Lindholm har de senaste 21 åren varit en central del av personalen på Svenska hörselförbundet. När hon pensioneras kan hon blicka tillbaka på bland annat drygt sjuttio nummer av medlemstidningen Vi hörs och att hon många gånger kunnat hjälpa en medmänniska. Läs mera »
01.02.2022 kl. 10:11