En pigg 100-åring, ständigt i rörelse

01.02.2022 kl. 10:01
BLOGG. Tålamod, ödmjukhet och djupandning. Det har krävts av Karin Lassenius som till stor del på distans började på ett nytt jobb på Samfundet Folkhälsan. Nu är det implementering av den nya strategin som driver arbetet framåt.

Text: Karin Lassenius

Nytt år, nya tag – eller hur brukar man säga? Men jag måste erkänna att det känns aningen slitsamt med pandemiläget, det smakar trä som min pappa brukar säga. För visst hade vi ju alla förväntat oss ett lättare läge än vad vi befinner oss i. Trots detta måste vi ju hoppas och tro att vi börjar skönja ljuset i tunneln.

För pandemi eller inte, livet rullar ju på trots allt, och jobbet ska göras – oavsett om vi sitter hemma och jobbar i mysbyxor eller om vi vågar smyga oss in till kontoret (lite uppklädda). Jag började mitt jobb på Samfundet Folkhälsan, som ledningens assistent, mitt i pandemin våren 2020. Jag kunde skriva en essä om hur det är att börja ett nytt jobb under en pandemi, men jag var knappast den enda som var i den situationen den våren.

Det är en utmaning att börja ett nytt jobb, men att börja ett nytt jobb i en, för mig ny organisation, och göra det till stor på del på distans; det kräver en hel del tålamod, ödmjukhet och djupandning. Jag säger inte att jag alltid har klarat alla dagar med bravur, men något har jag lärt mig. Och det som har slagit mig under detta 1,5 år som jag jobbat på Folkhälsan är att det är en organisation som är i ständig rörelse. En pigg 100-åring skulle jag säga! Folkhälsan firade nämligen 100 år av samhällsaktivt hälsofrämjande arbete ifjol, men på grund av det rådande pandemiläget var vi tvungna att skjuta upp en del av 100 års firandet. Jag hoppas att vi ska kunna ta igen det under 2022. För människor behöver få vara tillsammans, föra diskussioner tillsammans och utbyta idéer tillsammans.

Jag säger inte att jag alltid har klarat alla dagar med bravur, men något har jag lärt mig.

Men vad har då Folkhälsan på bordet just nu? Folkhälsan har en färsk strategi som vi jobbar aktivt med att implementera i våra verksamheter. Folkhälsan har sen starten år 1921 tagit ett aktiv grepp om social- och hälsovårdsfrågor i Svenskfinland och vår förhoppning och strävan är att fortsätta med det även i framtiden. Barn och ungas psykiska hälsa har lidit under pandemin och en av våra strategiska satsningar ligger just här; att stärka familjers, barns och ungas psykiska hälsa, välbefinnande och känsla av sammanhang.

Folkhälsan vill jobba för en hälsofrämjande och hållbar livsstil och detta kommer vi även i fortsättningen att satsa på. Utöver detta fokuserar strategin även på att medverka till livskvalitet för en åldrande befolkning. Vårt mål är att kicka igång strategin i våra olika verksamheter och även att göra arbetet mer sektoröverskridande för att på så sätt få strategin att genomsyra hela Folkhälsans breda verksamhet.

Genom strategin tror jag att vi som organisation kan fortsätta att vara en viktig del i att stärka välmåendet i det svenska Finland och dra vårt strå till stacken för att människor på det lokala planet ska må bra.

I skrivande stund har välfärdsområdesvalet avgjorts. Hur och var vården ska ordnas är något som berör oss alla. Det ska bli spännande att se hur arbetet i välfärdsområdena kommer igång och hur det utformas, speciellt med tanke på den svenskspråkiga servicen. Här tror jag nämligen att Folkhälsan kommer att ha en viktig roll tillsammans med andra organisationer inom tredje sektorn.

Karin Lassenius jobbar som ledningens assistent vid Samfundet Folkhälsan.

Läs också

På bordet: Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

På bordet: Vem är förbundets målgrupp?

80556_t.jpg

Tillgängliga webbsidor fungerar bättre för alla

ARTIKEL. Är ditt förbunds webbsidor tillgängliga? Brukar ni skriva alt-texter till bilder ni delar på sociala medier? Varför ska innehållet på webben vara tillgängligt? Ta del av tips på hur ditt förbund kan förbättra sin webbtillgänglighet.Läs mera »
24.01.2022 kl. 14:29
80409_t.jpg

Dags att vässa kompetensen och nätverka

NYHET. Nytt år och nya tag! Då ivern slår till och du vill utvecklas i ditt arbete vill Förbundsarenan påminna om det som många av våra medlemsorganisationer ser som en av de mest givande bitarna av vår verksamhet: nätverken.Läs mera »
12.01.2022 kl. 09:55
80391_t.jpg

Våga väcka känslor

ARTIKEL. Flödet på sociala medier bara sväller. Som förbund tävlar vi om vår målgrupps uppmärksamhet i en digital sfär där Yle och Netflix är våra konkurrenter. Hur ska man lyckas sticka ut ur mängden och framgångsrikt nå ut med sitt budskap? Känslor kan vara lösningen. Läs mera »
11.01.2022 kl. 13:42
80395_t.jpg

Kom med i kampanjen #DigiDu och berätta om er digitala verksamhet

NYHET. Tillsammans kan de finlandssvenska förbunden göra mycket och denna vår kommer vi tillsammans i kampanjen #DigiDu att slå två flugor i en smäll. Förbund och föreningar vill nå fler för att på sikt få fler medlemmar och erbjuder samtidigt en möjlighet att tackla digitalt utanförskap. Läs mera »
11.01.2022 kl. 10:07
80389_t.jpg

Hur har Ledarskapsakademin lyckats förverkliga sin vision?

PÅ BORDET. En hög ambitionsnivå gällande kvalitet och att inte kompromissa med någon del av helheten. Nora Ridgewell reflekterar över kärnan i Ledarskaps-akademins verksamhet som i år fyller 10 år.Läs mera »
11.01.2022 kl. 00:26
80052_t.jpg

Att träffas och att mötas

INGÅNGEN. För förbunden är det självklart att ordna olika evenemang. Vi kan det och är bra på det. Ändå kan vi fastna i gamla hjulspår och därför mår vi bra av att stanna upp och tänka till. Det gäller att måna om den största resursen: deltagarnas tid.Läs mera »
07.12.2021 kl. 09:22
79968_t.jpg

Padda, podd eller papper?

ARTIKEL. Hur kan och ska tidskrifter idag förhålla sig till olika format för att nå läsarna? Tidskrifternas många nya former var temat för en diskussion på Helsingfors Bokmässa, där Janne Wass på Ny Tid och Hanna Rundell på Folkhälsan möttes i ett samtal med Henrika Zilliacus-Tikkanen.Läs mera »
30.11.2021 kl. 08:47
79885_t.jpg

Vem är förbundets målgrupp?

PÅ BORDET. Ett förbund kan behöva kommunicera till en brokig skara målgrupper bestående av privatpersoner, föreningar och distrikt. Hur undviker man fenomenet trasig telefon och når ut med rätt information till rätt personer? Tuuli Solhagen på Natur och Miljö reflekterar kring målgruppstänk.Läs mera »
23.11.2021 kl. 15:11