Dags att kommunicera om pengar och effekter 

27.11.2023 kl. 15:44
ARTIKEL. Årsberättelse och bokslut kan och ska användas för att kommunicera betydelsen av verksamheten. När verksamhetsåret 2023 går mot sitt slut poängterar projektledare Robert ”Robban” Nilsson betydelsen av att berätta om både pengar och resultat av verksamheten. 

- Jag tror att vi kan maximera vår påverkan genom att tala mer om pengar och resultat av vårt arbete, säger Robert ”Robban” Nilsson

Han har under det gångna året märkt att det på Förbundsarenans nätverksträffar talats om att organisationer inom civilsamhället bör vara mer öppna kring pengar, men samtidigt märkt att det saknas modeller och exempel på hur man gör. 

Kan vi utgå från att alla våra medlemmar och andra målgrupper noggrant läser våra årsberättelser? Jag tror inte det.

Att presentera verksamheten, resultat och effekter i våra årsberättelser är en standardpraxis för de flesta organisationer. Robban föreslår ändå att vi tänker bredare och använder det vi redan har.  

- Kan vi utgå från att alla våra medlemmar och andra målgrupper noggrant läser våra årsberättelser? Jag tror inte det. Därför borde vi tänka bredare och använda fler kommunikationskanaler för att nå en bredare publik då vi ska synliggöra arbete, resultat och effekter, säger Robban. 

Utvidgat perspektiv på kommunikation 

I stället för att enbart förlita sig på årsberättelser för att presentera centrala resultat och siffror gällande verksamheten bör organisationer överväga att använda fler kommunikationskanaler såsom nyhetsbrev, medlemstidningar och sociala medier, för att nå en bredare publik. Detta hjälper till att synliggöra arbete, resultat och effekter på ett mer tillgängligt sätt. 

- En kraftfull metod för att inkludera ekonomi, resultat och effekter i kommunikationen är genom användning av storytelling och personliga berättelser, säger Robban. 

Genom personliga berättelser från till exempel styrelsemedlemmar, anställda, frivilliga eller personer som fått nytta av organisationens arbete kan organisationens verksamhet belysas på ett mer engagerande och attraktivt sätt. 

En ökad öppenhet och transparens om organisationers ekonomi och resultat gynnar både organisationer och dess stödjare.

När organisationer sprider berättelser kan det enligt Robert Nilsson till och med leda till att fler människor stöder organisationens verksamhet.  

- En ökad öppenhet och transparens om organisationers ekonomi och resultat gynnar både organisationer och dess stödjare. Människor är mer benägna att engagera sig eller stödja en organisation som visar vad bidrag, understöd och medlemsavgifter använts till och vilka resultat som pengarna lett till, säger Robert Nilsson.  

Samtidigt som vi talar mer öppet om ekonomi och resultat så är det bra att vi påminner oss om att det vi egentligen talar om är faktiskt mer än ”bara” ekonomi och resultat. Då vi berättar om våra verksamheter genom personliga berättelser så talar vi också om hopp, gemenskap och en bättre framtid på ett konkret och transparent vis.  

Genom att tala mer öppet om pengar och effekter, inte bara som kalla siffror i årsberättelser utan som symboler för förändring, empati och hopp kan organisationer skapa en mer inkluderande värld.

- Tillsammans kan vi fortsätta att påverka liv, skapa lösningar och bygga en mer inkluderande värld. Genom att kommunicera på ett transparent sätt kan organisationer inspirera andra att följa med på resan mot deras mål och visioner. Genom att tala mer öppet om pengar och effekter, inte bara som kalla siffror i årsberättelser utan som symboler för förändring, empati och hopp kan organisationer skapa en mer inkluderande värld, säger Robban.  

 

88133_t.jpg

Utmaningar och lösningar för civilsamhällets finansiering

BLOGG. Sedan våren har diskussionerna om statsunderstöd till civilsamhället varit intensiva. Från regeringshåll har det klart framgått att statsunderstöd, som utgör en betydande del av många organisationers inkomster, kommer att minska. Läs mera »
15.11.2023 kl. 08:45
87778_t.jpg

Försäljning som inkomstkälla

ARTIKEL. Förbundsarenans projekt Finansieringskällor för förbunden tar en närmare titt på försäljning som inkomstkälla för organisationer.Läs mera »
16.10.2023 kl. 11:17
87335_t.jpg

Tongåvan – musik och medelsinsamling för civilsamhället

ARTIKEL. Tongåvan är ett program som kombinerar önskemusik och välgörenhet. Kanske ditt förbund kunde samarbeta med Tongåvan gällande insamling av medel?Läs mera »
11.09.2023 kl. 09:49
87330_t.jpg

Företagssponsring – hur kan en organisation attrahera sponsorer?

ARTIKEL. Sponsring har stor potential för finlandssvenska förbund. Vi tipsar kring hur förbund kan få till samarbeten med företag.Läs mera »
11.09.2023 kl. 09:25
87042_t.jpg

Insamlingslov, testamenten och sponsring - häng med i höst

BLOGG. Är det lönt för en organisation att skaffa ett insamlingslov? Hur kan vi kommunicera att vem som helst gärna får testamentera till oss? Och var hittar vi sponsorer? Projektledare Robert Nilsson ger en överblick över vad Förbundsarenan erbjuder för stöd i höst.Läs mera »
08.08.2023 kl. 10:13
86834_t.jpg

Förbundsarenan lanserar Finansieringsfika

NYHET. Förbundsarenan lanserar Finansieringsfika. Våra medlemsförbund bjuds in för att få ta del av aktuell information kring finansieringskällor och diskutera. Läs mera »
07.07.2023 kl. 10:03
86714_t.jpg

Tips för att hitta många olika slags stiftelser och fonder

BLOGG. Hur kan en organisation hitta nya stiftelser/fonder som möjligen skulle kunna understöda just deras verksamhet? Ett sätt är att utveckla en metod för kartläggning av potentiella finansiärer. Läs mera »
19.06.2023 kl. 10:58
86517_t.jpg

Utmana för att få donationer

BLOGG. Ett sätt att möta en orostrend är att tänka innovativt och utanför den berömda boxen. Att utmana sig själv, den egna organisationen och de egna strukturerna. Detta gäller också då det är frågan om pengar. Läs mera »
02.06.2023 kl. 08:16