Sparringgrupp om företagssponsring

29.05.2023 kl. 13:23
BLOGG. Hur söker man sponsring? Vad betyder det att paketera verksamheten? Detta är några av de saker som vi går genom då Förbundsarenan startar en ny sparringgrupp om företagssponsring i augusti. Kommer du med?

Text: Robert Nilsson
Foto: Joanna Lindén-Montes

Då jag diskuterar med representanter från våra medlemsförbund om finansieringskällor brukar diskussionerna egentligen handla om det mesta. Allt från medlemsavgifter till statsunderstödens framtid.

Ett tema som ofta återkommer i dessa diskussioner handlar om sponsring och sponsorer. Inte sällan är det så att diskussionerna om sponsring initieras till följd av att det aktuella förbundet ordnar evenemang. Flera förbund ordnar dessutom många olika evenemang varje år.

Hur skulle man kunna fixa lite sponsring till ett sådant här evenemang?

En mycket bra fråga. Inte helt enkel att svara på heller. Jag har fått just den frågan flera gånger.

Frågeställningen fick mig att fundera under förra hösten. Projekt Finansieringskällor för förbunden har som syfte att stärka och stöda de finlandssvenska förbunden att bygga upp och utveckla en mer hållbar och långsiktig finansieringsbas. Målet är att öka förbundens kompetens kring olika finansieringskällor och därigenom stöda förbunden att bredda sin finansieringsbas.

Utifrån detta formades under förra hösten en idé om att skapa en sparringgrupp för förbunden. Sparringgruppen skulle ha som målgrupp förbund som var intresserade av att tillsammans fundera mer kring sponsring som ett sätt att bland annat hålla ned kostnaderna då man ordnar evenemang av olika slag.

En första sparringgrupp med tema företagssponsring hölls hösten 2022. Gruppen bestod av tio personer från olika medlemsförbund. Idén var att först ge en teoretisk bas om vad sponsring kan vara,  eftersom det finns olika sorters sponsring. Därefter skulle det bli praktisk övning i att söka sponsring.

Sponsring kan handla om kunskapsutbyte, men det kan också handla om marknad (och utbyte av marknad). Framför allt så handlar det om försäljning. Ett samarbete som ska gynna båda parter.

Sparringgruppens arbete handlade mycket om hur ett evenemang skulle kunna paketeras så att en mottagare enkelt skulle kunna förstå vad evenemanget gick ut på, för vem det ordnades och hur ett samarbete skulle kunna gynna också sponsorn.

Till vår hjälp hade vi en extern expert, Johan Finnberg från Buster Boats, som i sin arbetsroll (bland annat) bedömer sponsoransökningar som kommer till Buster.

Då utvärderingen visade att sparringgruppens struktur fungerade och att ämnet i sig var relevant kommer Förbundsarenan att i augusti köra en sparringgrupp version 2.0. Den här gången har vi med oss två externa experter som med sina bakgrunder kommer att hjälpa deltagarna att få en bättre insikt kring paketering av en verksamhet och att söka sponsring.

Johan Finnberg är med igen och hjälper oss i processen att göra bättre sponsoransökningar. Förutom Johan har vi också med oss Joakim Frimodig, som till vardags styrelseordförande för CapMan och har det övergripande ansvaret för CapMan for good. Utanför sitt arbete är Joakim även ordförande för Tukikummits verksamhet.

Ni är alltså välkomna med till en ny sparringgrupp med tema företagssponsring som börjar i augusti. Gruppen är till för alla som är intresserade av att lära om och öva på sponsoransökningar.

 Läs mer och anmäla dig här.

I bloggen Finansieringsfunderingar reflekterar, analyserar och informerar Förbundsarenans projektledare Robert Nilsson kring finansiering inom civilsamhället, och i synnerhet bland de finlandssvenska förbunden.