Kampanjen DigiDu

Samhället blir alltmer digitalt och det kräver samtidigt att vi vässar våra digitala kunskaper – en viktig medborgarfärdighet. De digitala kunskapernas roll har lyfts fram extra mycket under coronapandemin, då distanskontakt varit en lösning för många som inte annars skulle ha kunnat vara i kontakt med vänner och familj.

Det digitala kan kännas besvärligt eller rent ut sagt skrämmande, men när man kommit i gång märker man att det är roligt och nyttigt. Digitala lösningar skapar nya möjligheter att hålla kontakt med vänner och familj, sköta ärenden och ta del av olika evenemang, kurser och kulturupplevelser.

Vinn en surfplatta!

Känner du någon som vill lära sig mer om det digitala, men saknar tekniken att göra det? Delta i vår utlottning av surfplattor och berätta varför du eller någon i din närkrets behöver en surfplatta!

Delta i utlottningen här.

Ta del av Bjarnes, Dinas och Majes berättelser och inspireras!

Blev du inspirerad?
Fint, här är några tips på hur du kommer i gång!

1. Du behöver en smarttelefon, surfplatta eller dator med internetuppkoppling.
Ifall du inte har något av detta kan du delta i utlottningen i broschyren för att vinna en surfplatta.

2. Besök ett bibliotek eller Luckan.
Bibliotek och Luckor erbjuder gratis använding av datorer. Visste du att biblioteken även erbjuder handledning i informationssökning och användning av digitala tjänster?

3. Delta i en kurs för att lära dig.
Medborgar- och arbetarinstituten erbjuder kurser i det digitala och IT-stöd, ibland helt gratis. Många lokala pensionärsföreningar erbjuder också IT-stöd.

4. Ta kontakt med din lokala förening.
Många föreningar ordnar verksamhet som sker på distans eller där teknik används. Ta del av verksamheten och lär dig samtidigt mer om digitala möjligheter.

5. Våga be om hjälp.
Be en familjemedlem, vän, granne eller bekant att hjälpa dig och visa hur man gör.

Tips

Föreningen erbjuder personlig och avgiftsfri handledning vid många bibliotek i Nyland och på distans.

På webbsidan hittar du aktörer som erbjuder avgiftsfritt IT-stöd på en karta samma karta.

Artikeln innehåller stöd för digital delaktighet och tips om guidar för nybörjare.

Artikeln innehåller tips på hur man lär sig mer om det digitala.

Läs också

Bli en DigiAmbassadör!

Info för förbund och föreningar