Stormöte

29.05.2024 kl. 10.00 – 12.00

Civilsamhället hotas av historiskt drastiska nedskärningar. Alla finlandssvenska organisationer måste nu ta ställning och stå upp för vår framtid. Vi motsätter oss inte nedskärningar i sig, ens i våra egna bidrag, men nog att en storskalig föreningsslakt genomförs.

Välkommen på Stormöte 29.5 kl. 10-12 på G18.

Program

• Generalsekreterare Taina Susiluoto, Olympiska kommittén, ordförande för Delegationen för medborgarsamhällspolitik
  • Minister Pär Stenbäck
  • Gemensamt upprop

Vi planerar dessutom aktivitet på sociala medier i samband med stormötet för att få ut vårt budskap till dem som kommer att påverkas mest: våra medlemmar och målgrupper.

Anmäl dig senast den 23 maj via denna länk.

Upprop

Bekanta dig gärna med vårt upprop. Observera att texten i detta skede är skriven med många mottagare i åtanke. När texten överräcks exempelvis till beslutsfattare anpassas den. Det är också fritt fram att använda texten eller valda delar av den för att till exempel informera din styrelse och organisation om vad som är på gång och hur vi alla kommer att påverkas.

Vi hoppas att alla organisationer ska underteckna texten! Föreslå gärna mera exempel på tjänster och verksamheter som hotar att försvinna om nedskärningarna blir verklighet. Kontakta vänligen Sebastian Gripenberg, sebastian@fsu.fi gällande texten.

Evenemanget ordnas av många organisationer i samarbete:

Sebastian Gripenberg, Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU

Jessica Lerche, Föreningen Luckan

Henrik Lillhannus, Finlands Svenska Sång- och Musikförbund

Mari Pennanen, Förbundsarenan

För mera information och presskontakter

Mari Pennanen, 040-703 0279, mari.pennanen@forbundsarenan.fi

Festsalen, SFV-huset G18